Recensie: De Basis, Filip Verheyden

de-basis

De schappen in de boekwinkels staan vol kookboeken met de meest exotische en exclusieve gerechten. Liflafjes die allerlei technieken en smaken combineren. Maar daardoor vergeten we vaak hoe onze etenswaren echt smaken! In het kleine en compacte boekje De Basis ga je terug naar – je raad het al – de basis van het koken.

Basisrecepten en technieken

In dit compacte boekje, uitgevoerd met een gulden snede, vind je 150 absolute basisrecepten en technieken. Een echte kookbijbel, compleet met leeslint. Het boekje bestaat inmiddels al tien jaar, en ik ben echt verbaasd dat ik het niet eerder heb gezien of opgemerkt! Van bavarois tot fond, van aardappelpuree tot een moderne aardappelespuma. Een flan, creme caramel en het bereiden van kreeft of schaaldieren mag natuurlijk ook niet ontbreken. Wil je variëren? Dat mag natuurlijk! Maar met deze technieken heb je in ieder geval een zeer gedegen basis, vanwaar je alle kanten op kunt. Dit is de basis, dit is je bron.

Kort en bondig

De gerechten staan kort omschreven. Ieder recept begint met een lijstje benodigde ingrediënten, waarna ze heel kort en bondig worden samengevoegd. In de bereidingswijzen wordt geen gebruik gemaakt van een verdeling in stappen: de bereidingswijze wordt achter elkaar doorgeschreven. In eerste instantie leek me dat een belemmering, maar de bereiding is vaak zo kort omschreven dat een verdeling in stappen zelden echt noodzakelijk bleek. Dankzij de fotografie van Tony Le Duc zie je direct wat het resultaat zou moeten zijn.

De Basis, Filip Verheyden
Minestrone, 320 pagina’s, hardcover.
Prijs: 22,50 euro. ISBN: 9789077695012