Recensie: De avonturen van Indi en Kai – Twee dappere indianenkinderen, Marianne Busser en Ron Schroder

De avonturen van indi en Kai

Er komt een nieuwe serie prentenboeken, dat geschreven is vanuit een indianenstam: een onderwerp dat zeker tot de verbeelding zal spreken bij jonge kinderen. In de hoofdrol vinden we Indi, een stoer indianenmeisje, en haar vriendje Kai. Samen wonen ze in een klein dorpje, midden in het oerwoud. Vanuit hun wigwam leren ze alle indianendingen, en jij mag daarbij meelezen en meegenieten van hun spannende avonturen.

Natuurlijk leven de indianen midden in de natuur, en behandelen ze die natuur ook alsof het hun eiegn familie is. Indi en Kai gaan dan ook vaak op pad om dieren en de natuur te beschermen. Met iedere goede daad laten ze zien dat ze prima indianen zijn, en verdienen ze een nieuwe veer voor in hun tooi. Wie weet hebben ze ooit net zo veel veren als de vader van Indi!

Het voorleesboek over de indianenkinderen Indi en Kai is vlot geschreven, waarbij je als verteller een heel nieuwe wereld schept voor de kinderen. Het vertellen van verhalen is de schrijfster, Marianne Busser,  natuurlijk niet vreemd, en haar omschrijvingen zijn heel erg beeldend. In het eerste deel over Indi en Kai, getiteld Twee dappere indianen, beleven de twee kinderen vijf avonturen. Ieder avontuur is verpakt in een nieuw hoofdstuk, zodat je een mooi afgerond geheel hebt om voor te lezen. De kinderen kunnen ondertussen kijken naar de mooie tekeningen die in het boek staan. Daar is een leuke techniek gebruikt, waarbij getekende en uitgeknipte dieren en indianen zijn gelegd op een getekende achtergrond vol details. Dat maakt het boek lekker vrolijk en open, en dankzij de vele elementjes kunnen kinderen er lang genoeg zoet mee zijn, tot je mag doorbladeren naar de volgende pagina.

Dit boek zal een mooie brug slaan in de kennis en beleefwereld van de kinderen. Indiaantje spelen de meeste kinderen wel, maar hoe veel weten ze er nu werkelijk van? Ook het oerwoud spreekt direct tot de verbeelding, maar ook daar wordt die verbeelding niet ondersteund door kennis. Boeken als deze helpen ze daar een handje bij, en het zal hun belevingswereld weer een stukje groter maken. Een leuk en vrolijk boek vol spannende verhalen, dat geschikt is voor zowel jongens als voor meisjes!

De avonturen van Indi en Kai – twee dappere indianenkinderen, Marianne Busser en Ron Schröder

Illustrator: ivan en ilia
Moon, 40 pagina’s, hardcover.