Recensie: De allerliefste jongen van de hele wereld, Ted van Lieshout

9789025753863 allerliefste jongen van de hele wereld

De allerliefste jongen van de wereld is een boek van Ted van Lieshout, schrijver van onder andere Giel heeft een geheim. Ook in dit boekje nam Sylvia Weve de rol van illustrator op zich, die ze met verve vervuld. In het boek, zo blijkt, is onlangs de vader van Tijm overleden. Tijm is een echte stille jongen, die veel nadenkt. En door de dood van zijn vader is dat denken een beetje omgeslagen naar piekeren. Omdat hij zo stil is noemt zijn moeder hem echter De allerliefste jongen van de hele wereld. En als je dat vaak genoeg te horen krijgt, wordt het vanzelf waar.

Maar Tijm blijft maar piekeren. Over de toekomst. Hoe het later moet als hij een vrouw en kinderen heeft. Hoe moet hij geld verdienen? Hij kan nog helemaal niets! Hij weet dan wel best veel van slakken, en hij kan goed lijntjes tekenen, maar daar kun je natuurlijk geen boterham mee verdienen! Tijm besluit wat dingen uit te gaan proberen, en met lief zijn weet hij zelfs nog wat geld binnen te halen. Thuis is de situatie natuurlijk ook best pittig. Doordat zijn vader, de kostwinner, is overleden, komt alles op de schouders van moeder neer. Zijn oom heeft tegen Tijm gezegd dat hij nu de man van het huis is, dat hij voor iedereen moet gaan zorgen, maar ja… zijn moeder doet ’t ook heel erg goed in d’r eentje!

De allerliefste jongen van de hele wereld is een oudgediende in de kinderboekenwereld. Het boek is geschreven in 1988, en maakt nu een echte comeback. Het is op een heel bijzondere manier geschreven en vormgegeven. Iedere pagina heeft best veel tekst, het is een echt voorleesboek. De hoofdstukken beslaan nu eens één pagina, dan weer twee. Daartussen, onder of paginavullend staan de kleurrijke en vlotte illustraties van Sylvia – en let ook vooral op de slakken onder op de pagina’s, die hebben hun eigen verhaal! Het taalgebruik is soms iets gedateerd, maar nog zeker actueel genoeg om voor te lezen. Voor kinderen een grappig verhaal, voor volwassenen een indrukwekkend verhaal over een gezin dat het ineens zonder vader moet doen, met een moeder die de kar trekt, een peinzend ventje en een astmatisch meisje.

De allerliefste jongen van de hele wereld, Ted van Lieshout
Gottmer, juni 2013, 64 pagina’s, hardcover.
Prijs: 10,95 euro. Leeftijd: vanaf 6 jaar. ISBN: 9789025753863