Recensie: De Alchemisten 3 – De Indigo Bezwering, Richelle Mead

alchemisten 3 de indigo bezweringKen je de boekenserie Academicus Vampyrus? Dan heb je al kunnen kennismaken met de Alchemisten, een geheim genootschap dat het bestaan van de vampieren beschermt en in ere houdt. Het zijn een beetje de bemiddelaars tussen de vampieren en de mensen, simpel (en veel te kort door de bocht) gezegd. Ze krijgen bepaalde bovennatuurlijke krachten door vampierbloed te gebruiken in goudkleurige tatoeages, maar verafschuwen de vampieren zonder meer. Inmiddels is dit het derde deel van de Alchemisten-serie: De Indigo Bezwering. Maar niet allemaal, zo hebben we ontdekt, want de alchemist Sydney heeft min of meer een relatie met de vampier Adrian (die je ook weer kent uit de serie Academicus Vampyrus). Door die band met Adrian kijkt ze heel anders tegen de vampierenwereld aan, maar ook heel anders tegen de Alchemisten – ze ontdekt langzamerhand dat veel van de rituelen en gebruiken hopeloos verouderd zijn. Daarnaast hangt ze nog vast aan een derde partij: dat van de magiërs. Sydney is namelijk een krachtige magiër, en krijgt les van een heks die ook les geeft bij haar op school. In het diepste geheim, want haar klasgenoten mogen er natuurlijk niets van af weten, maar ook de Alchemisten mogen van niets weten. Door al die verschillende elementen is Sydney in dit derde deel, de Indigo Bezwering, flink aan het twijfelen over haar loyaliteit aan de Alchemisten. Zeker als ze een jongen op het spoor komt die het voor elkaar heeft gekregen om onder de Alchemisten uit te komen! Met een speciale Indigo Bezwering heeft hij de gouden bescherming van de gezichtstatoeage weten te omzeilen. Maar… iedere vorm van magie kent zo zijn offers. En het is aan Sydney de vraag of ze de offers wil maken die Marcus van haar verlangt… En dan spelen daar natuurlijk ook nog de verliefdheidsvlindertjes een rol, want met al die machtige mannen om haar heen is het maar lastig kiezen! Dit derde deel van De Alchemisten, De Indigo Bezwering, krijgt alsmaar meer diepgang. Doordat het zich voornamelijk richt op Sydney en het wereldje om haar heen is het minder omvangrijk en duidelijker dan Academicus Vampyrus. Daardoor spreekt deze serie mij ook wat meer aan. Het is minder politiek, en meer op de persoon Sydney geschreven. De schrijfstijl en de wereld waarin het verhaal zich afspeelt is natuurlijk helemaal hetzelfde. Een tot in de puntjes uitgewerkte wereld met een vlotte schrijfstijl en veel magie: dat is hoe we dit soort fantasyboeken graag zien!

De Alchemisten 3 – De indigo bezwering, Richelle Mead Uitgeverij Moon, 400 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789048820399