Recensie: De 5 elementen van de liefde, Leta Herman en Jaye Meelroy

9789401302005_fcovr_1[1]In de 5 elementen van de liefde gaat dit schrijversduo niet in op de elementen van de liefde, maar eigenlijk vertellen ze uit welke vijf elementen mensen kunnen bestaan, en in welke opzichte ze wel (of juist niet) compatibel zijn. In het grootste deel van het boek vind je dan ook uitgebreide omschrijvingen van die verschillende elementen, en de mensen die daar in zouden kunnen vallen. De elementen Water, Vuur, Aarde, Hout en Metaal worden uitgebreid besproken. Dat is dan ook een belangrijk deel in dit boek, want je moet natuurlijk wel weten binnen welk element jij valt – en je (toekomstige) partner. Als je dat eenmaal boven water hebt kun je door naar de volgende hoofdstukken, waarin wordt uitgelegd hoe de verschillende elementen bij elkaar passen. En daarbij zeggen ze niet dat je bepaalde elementen moet opzoeken of afstoten, maar tegen welke problemen je zou kunnen lopen. En die kunt vermijden of beter kunt negeren. Als je bijvoorbeeld een element tegenkomt dat heel slordig is en jij juist heel netjes, dan kun je proberen om de ander te veranderen en op te voeden, maar daardoor zou je die ander misschien wel heel ongelukkig kunnen maken. Dit boek leert je een middenweg te bewandelen, of juist te accepteren dat de ander gewoon slordig is. De 5 elementen van de liefde is heel erg leuk geschreven, met heel veel praktijkvoorbeeldjes en situatiescheten. Wat me echter niet duidelijk is geworden is de doelgroep van het boek. Ikzelf zou denken voor vrouwen, maar dan kom je ineens een zin tegen dat je denkt: hé – ik heb geen baard! En die kan ik als vrouw ook niet krijgen! En een andere keer vind je juist een opmerking die niet voor mannen gericht kunnen zijn. Ik snap dat ze dit boek voor zowel mannen als vrouwen geschreven willen hebben (een groter bereik) maar eerlijk gezegd verwacht ik weinig mannen tegen te komen in de trein met een roze, met hartjes bedekt boek tegen te komen. De 5 elementen van de liefde, Jaye McElroy en Leta Herman Gottmer, 272 pagina’s, paperback. Prijs: 16,95 euro. ISBN: 9789401302005