Recensie: Dat heb ik weer 4: een chille clip, vet irri ouders en Puck is in love, Carry Slee

Britt gaat helemaal uit haar dak. Blok Geitensok, de grootste loserleraar van school die verkering heeft met haar moeder, gaat verhuizen. Zou ze dan eindelijk van hem af zijn? Samen met haar broertje geeft Britt zich meteen op voor het tv-programma “Gezocht: leuke man voor onze moeder.”

Puck, Britts BFF is desperate in love op Michael. Hij helpt haar bij het maken van posters voor haar band Crazy Ontbijtkoek. Het wordt tijd dat de band doorbreekt, vindt Puck. Ze maken een coole clip en plaatsen die op YouTube. Zal Crazy Ontbijtkoek eindelijk beroemd worden?

Dat heb ik weer is een boek dat me, in alle eerlijkheid, ervoor heeft gezorgd dat ik me oud voel. Heel oud. Het staat zo bol van de afkortingen, turbo-taal en nederlandse slang dat ik me soms zelfs wel eens heb moeten afvragen wat er nu eigenlijk staat. Nu is dat natuurlijk wel wat overdreven, want ook ik zit met grote regelmaat in trein en bus, en ik vang dus ook wel het een en ander op qua jongerentaal, maar om het te lezen is soms wel een beetje vreemd. Neemt niet weg dat het wel een erg leuk boek is om te lezen. De avonturen van de jonge Britt zijn namelijk erg leuk om te lezen en te ervaren: het is een meid die zeker niet stilzit. Ook de gebeurtenissen thuis, met een moeder met liefdesverdriet, een superchagerijnig broertje en haar eigen weblog (waarbij de tekeningetjes wat vreemd op me overkomen, maar dat terzijde) is het gewoon een drukbezette dame. En dan ook nog een sociaal leven er op na weten te houden, petje af! Ik snap het enthousiasme van de lezeressen dan ook zonder meer. Dat oude gevoel dat ik in het begin van het boek had? Dat was zo verdwenen. Tot ik de volgende ochtend, na lang, lang lezen (ik kon het boek niet wegleggen) weer voor de spiegel stond…

Dat heb ik weer 4: een chille clip, vet irri ouders en Puck is in love, Carry Slee
Carry Slee/Pimento, mei 2011, 199 pagina’s, hardcover.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789049924591