Recensie: Dan zeg ik toch gewoon nee, Ilona Lammertink en Lucie Georger

dan-zeg-ik-toch-gewoon-nee-i-lammertink-9789044817904-voorkant

Dat ‘Nee’ zeggen moeilijk is weet iedereen wel. Zowel kinderen als grote mensen hebben daar regelmatig moeite mee. Soms wil je eigenlijk ‘Nee’ zeggen, maar komt er toch ‘Ja’ uit je mond, om verschillende redenen. Soms wil je iemand niet teleurstellen, of ben je bang dat die persoon niet meer met je wil spelen als je Nee zegt.

Ook Jet heeft daar soms moeite mee. Dan leent ze haar lievelingsknuffelkonijn uit, zonder dat ze dat wil. Om het nog erger te maken krijgt ze hem ook nog eens vies en stuk terug! Of krijgt ze ruzie met haar ouders, omdat ze niet op tijd thuis was… de andere kinderen wilden zo graag nog ergens naar toe! Nee zeggen is niet gemakkelijk. Heel herkenbaar allemaal, het is echt een verhaal dat iedereen zal aanspreken. De serie ‘Bobbels & Bubbels’ staat dan ook voor sterke, emotionele verhalen waarin elke negatieve emotie (een bobbel) zoals boos, bang en verdrietig zijn op een mooie manier verwerkt wordt, zodat er weer positieve gevoelens (bubbels) ontstaan! Zo ook in dit boek: de moeder van Jet helpt haar om Nee te leren zeggen. Want, zo ontdekt ze, moeilijk is dat helemaal niet!

Het boek is schitterend getekend, met mooie, heldere kleuren. Het verhaal in deze vorm is door de hoeveelheid roze wel iets meer geschikt voor meisjes dan voor jongens. De plaatjes sluiten mooi aan op de vlotte tekst, die makkelijk te begrijpen is voor jongere kinderen. Het meest lastige fragment om te lezen is wanneer Jet voor de spiegel staat en tegen zichzelf gaat praten. De volgorde van de spreekballonnetjes is niet zo vanzelfsprekend.

Dan zeg ik toch genoeg nee, Ilona Lammertink en Lucie Georger
Clavis Books, september 2012, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789044817904