Recensie: Dagboek van een muts 5: Nikki weet raad, Rachel Russell

dagboek van een muts 5 nikki weet raad 9789026135033

Na het eerste boek van Dagboek van een Muts waren we helemaal fan. Superleuke gebeurtenissen, verteld op een grappige, flapuit-achtige manier. Zoals alleen meiden dat kunnen. En dat is ook helemaal niet raar, als je bedenkt dat je leest in het dagboek van de tienjarige Nikki. Zij schrijft alles op wat er zoal gebeurt in haar leven. Haar verliefdheid op Brandon, de grappige avonturen die ze beleeft met Chloë en Zoey. Zoals het spelen van Doen, Durven of de Waarheid. Daarin wordt Nikki uitgedaagd om MacKenzies huis te pleepapieren (inpakken met wc-papier, of in ieder geval zo goed mogelijk bedekken).

Daarbij worden ze zelfs betrapt door MacKenzie, maar zij gelooft niet dat de drie meiden er iets mee te maken hadden. Sterker nog: zij beweert hoog en laag dat een jongen dat heeft gedaan, om haar aandacht te krijgen! Hoe goed de meiden ook hun best doen: ze krijgen het niet aan MacKenzies verstand. Maar dat het wc-papier nog grote gevolgen kan hebben, dat hebben de drie meiden niet voorzien…

Belangrijker in het boek is de schoolkrant. MacKenzie heeft een goed gelezen roddelrubriek in de schoolkrant. Logisch, ze weet van alles en nog wat over iedereen. En anders verzint ze het wel. Nikki wil echter ook bij de schoolkrant, en wordt daar ook voor aangenomen. Onder het pseudoniem Wijsneus geeft ze tips en adviezen aan haar mede-leerlingen. Of dat nu gaat om vervelende broertjes of zusjes, of liefdesproblemen: alles kun je aan Wijsneus vragen. Het wordt al snel een mega-populaire rubriek, die er zelfs voor zorgt dat MacKenzies column nauwelijks meer gelezen wordt. Maar die laat dat niet op zich zitten, en zint op wraak… alleen moet ze er nog achter zien te komen wie Wijsneus nu precies is!

Het dagboek van een muts: Nikki weet raad is echt als een dagboek geschreven. Het is getypt op lijntjespapier, met een lettertype dat lijkt op een handgeschreven tekst. Die tekst is voorzien van manga-achtige illustraties, die echt grappig zijn. Een beetje irritant zijn de bijschriften die bij de tekeningen staan: het is echt wel duidelijk wat er op staat. Je hebt nét de tekst gelezen! Verder veel smiley’s en krabbeltjes in de tekst, die geschreven is alsof Nikki het tegen je aan het vertellen is. Een erg grappig boek, met lekker extreme ervaringen. Meer informatie over de boeken van Dagboek van een muts lees je op www.graphic-novels.nl

Ga direct naar Dagboek van een Muts op BOL.com.

Dagboek van een muts 5: Nikki weet raad, Rachel Russell
De Fontein Jeugd, april 2014, 336 pagina’s, hardcover.