Recensie: Crysis 3, EA Games

crysis 3

Crysis 3 is een schitterend en sfeervol vormgegeven first-person-shooter uit de toekomst, waar het een kwestie van overleven is. Overleven tegen de kwaden die door de mensen zelf zijn ontwikkeld. Want in een grijs verleden zijn er wat probleempjes geweest met buitenaardse rassen, waardoor er een flinke hoeveelheid nijdige aliens ronddwaalt door het universum…

Gelukkig hebben je bijzondere en extreme krachten. Het welbekende Nano-suit versterkt die kracht, en levert je ook nog eens wat tactische mogelijkheden. Die zal je nodig hebben ook, want in Crysis 3 ga je terug naar een vervallen New York dat dichtgegroeid is en wordt bezet door een buitenaards ras.

Het derde spel uit de Crysis-reeks speelt zich af in 2047 en neemt je mee naar het New York van de toekomst. Hier ontdekt je dat de steden zijn ingesloten door middel van een gigantische Nanokoepel gemaakt door de corrupte Cell Corporation. De New York City Liberty Dome is een stedelijk oerwoud vol overwoekerde bomen, dichte moeraslanden en woeste rivieren. En wat ruist daar door dat zompige struikgewas? Juist. Aliens. Veel aliens!

Het nadeel van het spel zit hem echter in de intelligentie van deze wezens. Die is niet bepaald hoog. Een beetje slim speler dwaalt zonder al te veel problemen door het hele spel heen. Vijanden herhalen hun stappen, maar wijken nauwelijks van hun pad af. Wat betreft de uitdaging in het spel is het dus droef gesteld. En dat is jammer, maar de vormgeving en het plezier waarmee je door de omgevingen kunt dwalen en waarmee de wapens zich laten gebruiken is wel van hoog niveau.

Er zit wel wat variatie in de omgevingen waarin je ronddwaalt. In de Liberty Dome kom je zeven verschillende omgevingen tegen, die bekend te staan als de Zeven Wonderen. Prophet heeft gezegd dat hij op een missie zou gaan om wraak te nemen na het ontdekken van de waarheid van Cells motieven voor het bouwen van de Nanokoepel. De inwoners werden verteld dat de gigantische koepel werd gebouwd voor het beschermen van de bevolking en het reinigen van de metropolen van de overblijfselen van de Ceph krachten.

Om je missie uit te voeren krijg je de beschikking over heel wat wapentuig. Scanners, lasers, raketten, de mogelijkheid onzichtbaar te zijn. Het coole is, dat je zowel je nano-suit als de wapens tot in de puntjes kunt aanpassen en veranderen, zodat het helemaal past bij jouw speelstijl. Zo kies je het wapen dat bij jou past. Ga je voor veel kracht met een trage snelheid, of juist een snel wapen dat wat minder sterk is? Voor dichtbij of veraf? Je kunt het zo gek niet bedenken! Ga op zoek naar die kostbare hulpmiddelen, en zorg dat jij in het voordeel bent!

Crysis 3, PS3, XBOX 360, pc
EA Games. Leeftijd: vanaf 15 jaar. Prijs: vanaf 50 euro