Recensie: Cross Wars, Sony Pictures Home Entertainment (12+)

Cross Wars is het tweede deel in een vervolgserie over een stripboekenreeks, Cross genaamd. Daarin beschikken sommige mensen over bijzondere gaven, dankzij een kruisvormig medaillon dat ze dragen. Het effect verschilt van medaillon tot medaillon. Cross Wars speelt zich af in de straten van Los Angeles, waar een nieuwe bad guy de regie uitmaakt: Muertos – een rol van Danny Trejo. Hij maakt het onze wilde cowboys, onder leiding van Callan en zijn groene Cross-medaillon, erg lastig.

Over the top

Wat je bij een film als deze kunt verwachten, gebeurt natuurlijk ook. Het verhaal is ontzettend over the top. De acteurs lijken gekozen te zijn als persiflage op verschillende actiehelden en geven daar een wat slap aftreksel van: een zwijgzame brute kracht met groezelige baard en klein hartje, een sarcastische tech-expert, een praatgrage agent die blijft eten… ze komen allemaal voor in het team van Callan in Cross Wars. Ze schieten er lustig op los, met grote bloedspatten als resultaat – maar worden zelf nauwelijks geraakt, ook al worden ze vanaf armlengte beschoten. Bijzonder is het wel, en dat maakt het ook wel wat cheezy om naar te kijken.

Girls action

Naast het team aan mannen is er ook een vrouwenteam dat de straten van Los Angeles veilig probeert te houden. Deze sexy dames (nou ja – ruim binnen de perken in ieder geval) doen hun aandeel aan clichés in de film. Als de vijand te groot blijkt te zijn voor Callan, en tot overmaat van ramp de teamleider van de meiden ontvoerd wordt, moeten ze samenwerken om Muertos en zijn leidinggevende, de kwaadaardige slechterik Gunnar, het hoofd te bieden. Daar komt een spannend stukje bij kijken in deze low-budget actiefilm met veel bloedvergieten. Zal het Gunnar lukken om de wereld te vernietigen, of zal het goede dit keer overwinnen?

Conclusie over Cross Wars

Cross Wars lijkt meer op een persiflage op de heldenfilm dan een heldenfilm op zich. Het is aan alle kanten een duidelijke low-budgetfilm, wat bijzonder jammer is: de vraag is dan ook echt of de film bedoeld is als kritische noot, of dat de film serieus bedoeld is en daarin gefaald heeft. Door: Score: Cross Wars krijgt 2,5 van de 5 punten.