Recensie: Creativiteit, geen kunst, Lia Nijman en Jenny de Bode

Vind jij jezelf creatief? Nee? Ha! Dan heb je het mooi mis! Lia Nijman en Jenny de Bode laten je in dit Creativiteit, geen kunst zien dat ook jij een creatieve aanleg hebt. Dat doen ze via een heleboel kleine, snelle en eenvoudige oefeningen, die je soms al in een minuut of vijf hebt uitgevoerd! En als je die creativiteit hebt ontdekt, zal je hele wereld er een stuk leuker uitzien. Vrolijker, grappiger, origineler, vrijer en het zal je ook veel meer energie geven!

Het boek zelf is echt een echte ontdekkingsreis, en staat in schril contrast met onze prestatiegerichte maatschappij. Er wordt je in dit boek namelijk niet gevraagd om naar een resultaat toe te werken, maar je bent juist bezig met het proces, je eigen ontdekkingen, je eigen kleine hersenspinsels. Het idee is belangrijk, het idee bepaalt.

Het boek leert je weer vrij te zijn van die beperking, het laat je spelen met de dingen om je heen. Lekker kliederen met aardappelpuree, bijvoorbeeld. Geen man overboord, en het hoeft ook geen Taj Mahal te worden! In dit boek krijg je verschillende opdrachten: het plakken van collages, schetsen, associeren. Allen kleine en eenvoudige stappen om je verder te laten denken dan je neus lang is. En dat werkt geweldig! Het scheelt ook dat de schrijfwijze van het boek lekker open, vrolijk en motiverend is. Je wilt gewoon door, ook al ben je helemaal niet tevreden over het laatste resultaat, of zie je er in het begin het nut niet zo van in. Je hebt je eigen personal coach in het boek zitten.

Creativiteit, geen kunst, Lia Nijman en Jenny de Bode
uitgeverij Akasha, december 2009, 254 pagina’s, paperback.
Prijs: 22,50 euro. ISBN: 9789460150180