Recensie: Coolman en ik, Rudiger Bertram

Een superheld als beste vriend: cool! Of toch niet?

Het is geen onverdeeld genoegen voor de twaalfjarige Kai om Coolman voortdurend aan zijn zijde te hebben. Ten eerste omdat de adviezen die Coolman geeft nou niet bepaald altijd goed uitpakken (vooral als het om meisjes gaat). En ten tweede omdat behalve Kai niemand Coolman kan zien.

Mede dankzij Coolman belandt Kai van de ene hilarische, herkenbare en pijnlijke situatie in de andere. Met als toppunt het spetterende feest dat zijn zus geeft als zijn ouders een weekendje weg zijn, waar Kai zijn uiterste best doet om de spullen van zijn ouders te beschermen tegen bier, sigaretten en… natte klei.

De geestige teksten van Rüdiger Bertram, die doen denken aan de dagboeken van Adrian Mole, en de ludieke strips van Heribert Schulmeyer vormen een komisch geheel dat elke jongen zal verslinden – en meisjes mogen ook meegenieten.

Coolman en ik is een ontzettend leuk boek. In Coolman en ik beleven de verlegen Kai en zijn denkbeeldige vriend Coolman de gekste avonturen, vooral omdat de denkbeeldige Coolman de meest bizarre ideeën in het hoofd van Kai plaatst. Zo doet hij soms uitspraken die hij eigenlijk niet had willen doen, of doet hij bepaalde dingen die hem niet bepaald veel goeds brengen… Coolman heeft namelijk maar één doel voor ogen: cool zijn! En grappig. Hij denkt daarbij niet echt na over de consequenties voor zichzelf (en dat is ook niet nodig, want hij is natuurlijk niet echt) of voor Kai. Maar die laatste is natuurlijk wel echt! En Kai valt dan ook van het ene maffe avontuur in het andere, en probeert zich hier dan middels allerlei rare zijsprongen weer uit te redden.
Het boek maakt gebruik van geschreven tekst en veel grappige illustraties, die ook echt direct onderdeel uitmaken van het verhaal zelf: je leest het verhaal dus verder via deze kleine cartoons. Hierdoor is het een vrij uniek en leuk leesbaar boek, waarin de grappige situaties nog eens beter geïllustreerd worden. Het boek leest heerlijk weg, hoewel het voor het geoefend oog wel duidelijk is dat het om een vertaling gaat: niet alle typerende uitspraken en samentrekkingen zijn even goed verwijderd, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Het is een heerlijk en vooral supergrappig boek dat eens en voor altijd duidelijk maakt dat ook denkbeeldige vriendjes niet altijd even handig zijn…

Coolman en ik, Rudiger Bertram
Lemniscaat, juli 2011, 196 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789047703839