Recensie: Community, Seizoen 1

community dvd

Gladde prater Jeff Winger heeft een probleem: er is iets hopeloos misgegaan met zijn schooldiplomas, en hij wordt uit zijn ambt als advocaat gezet! Maar hij krijgt de kans om dat te herstellen, hij kan zijn diploma’s alsnog halen. Dat doet hij op Greendale Community College. Een school waar mensen van allerlei pluimage terechtkomen om hun diploma te halen, ieder met hun eigen achtergrond verhaal. Jeff is daar niet het enige buitenbeentje.

In een versierpoging nodigt hij een meisje uit om bijles Spaans te geven. Dat neemt ze graag aan, maar wat hij niet weet is dat er ineens een aantal andere mensen rond de tafel zitten, en maar wat graag gebruik maken van wat extra kennis! Dat was niet helemaal de bedoeling, want Jeff heeft eigenlijk helemaal geen verstand van lesgeven, laat staan dat hij genoeg kennis heeft om over te dragen.

Het eerste wat ze doen is de nepstudiegroep veranderen in een echte studiegroep. Wat volgt is een bizar jaar, met Mexicaans Halloween, de Travo Dans, slechte trips, geweldige debatten, dronken telefoongesprekken, voedselgevechten, epische paintball-oorlogen en sinistere kipvingerscomplotten. Naarmate het jaar vordert wordt de groep steeds hechter, bijna een familie. En dat is iets wat Jeff nooit echt wilde, maar wat hij wel hard nodig heeft. Met Joel McHale (The Soup), Ken Jeong (The Hangover) en Emmy Award winnaar Chevy Chase.

Community is een bizarre komedieserie, die bol staat van de zwarte humor en het sarcasme, aangevuld met wat toegankelijkere vormen van humor. Het grappige aan de serie is dat het juist gaat om volwassenen die om verschillende redenen willen bijleren. Je kunt je vast wel met één van de karakters identificeren. Dat schept meteen kansen voor de producenten, en die grijpen ze graag aan. Stereotypen worden bevestigd door ze heel stellig te ontkennen. De stijl is netjes en clean. Iedere aflevering is netjes afgebakend, heeft een helder begin en eind, met de rode draad van het schooljaar als leidende lijn. Een grappige serie, waar je zeker van zult genieten.

Community, S1, Sony Pictures
4 dvd’s, met ieder 7 afleveringen. Komedie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 30 euro)