Recensie: Commando papa: het stoere opvoedboek voor mannen

Commando papa het stoere opvoedboek voor mannen Het ouderschap is een bijzonder iets: zonder al te veel voorbereiding wordt je in een rumoerig wereld je van flesjes, luiers, rompertjes en kinderwagens geslingerd, van huilbuien en doorkomende tandjes tot ongeduldige drifbuien en het gooien met speelgoed. Hoe ga je daar mee om? Hoewel er genoeg boeken zijn over de ontwikkeling van kinderen (denk aan doctor Spock en het alom befaamde Oei, ik groei!) zijn er nog niet zo heel veel praktische boeken over het opvoeden zelf. Commando Papa is een van de weinige boeken die daar juist over schrijft, op een heel unieke manier: alsof al die kleine taakjes juist militaire missies zijn. Commando papa is een geweldige handleiding voor kersverse vaders (en vooruit, ook moeders). Het boek is met zijn 192 pagina’s lekker uitgebreid, maar toch compact genoeg om in de luiertas of rugzak te passen. Het is ingedeeld in verschillende hoofdstukken, geheel geschreven in de militaire jargon. Zo ga je voor de geboorte aan de slag met het opstellen van het basiskamp (de kinderkamer), is er een speciaal hoofdstuk voor nieuwe rekruten (ofwel: hoe kom je de eerste 24 uur door?), voor nachtelijke missies  het moreel en – heel belangrijk – een hoofdstukje voor de hospik. Kinderen raken nu eenmaal gewond in de strijd en raken ziek. Wat moet je doen, en wat mag je absoluut niet doen? Het staat allemaal omschreven, stap voor stap, in Commando Papa. Tussen alle informatieve delen door, die snel terug te vinden zijn dankzij het register, krijg je soms ook wat opdrachten mee om uit te voeren, zodat je jouw kindje wat nieuwe dingen kunt leren en kunt ‘bonden’ met je jonge rekruut. Commando Papa is een echte aanrader voor jonge gezinnen, het liefst nog in de voorbereidende fase. Er staan waardevolle tips en suggesties in om het jezelf makkelijker te maken en veiliger en gezonder voor je kind. Maak dus niet dezelfde fouten als al die andere papa’s en mama’s, maar ga goed voorbereid ten strijde!

Commando Papa, Neil Sinclair uitgeverij karakter, 192 pagina’s, paperback. Prijs: 14,99 euro. ISBN: 9789045208053