Recensie: Colony, seizoen 1

The Colony is een bizarre serie, welke zich afspeelt in de nabije toekomst. De wereld is overgenomen. Niet door aliens, maar gewoon door een overmacht aan mensen die graag de baas spelen. Je valt daarbij midden in het verhaal, waarin de wereld is verscheurd in twee delen: de bezetters en de rebellen. Die rebellen zitten opgesloten in gevangenissen, ook wel dorpen en steden genaamd. Met een grote, dikke muur er omheen. En genoeg agressieve politiemachten om iedereen onder de duim te houden.

Grimmig

Klinkt vrolijk, niet? Je beleeft het verhaal vanuit de familie Sullivan: vader, moeder en drie kinderen, waarvan één kind aan de andere kant zit. Aan de kant van de bezetters. De Sullivans (een schuilnaam, aangezien vader Sullivan vroeger een bad-ass geheim agent was. Eigenlijk heten ze Will en Kate Bowman) proberen op alle mogelijke manieren om hun verloren zoon terug te halen. Vader gaat zelfs zo ver dat hij het bezette gebied binnensluipt… waar hij wordt betrapt en herkent.

Bijzondere beelden

Het meest creepy aan de serie zijn wel de geheime signalen die je spot, zeker in de eerste afleveringen. Het vrolijke gezin van de Sullivans zit bijvoorbeeld in hun ommuurde huis, waar omheen prikkeldraad is gespannen om zichzelf tegen plunderaars te beschermen. Ook zal al snel opvallen dat er geen auto’s rijden – behalve de tanks van het leger. Iedereen zit op de fiets! En dan zijn er natuurlijk de vele drones, die alle mensen in de gaten houden en hard optreden tegen iedere vorm van verzet.

Aliens

The Colony is overigens niet over een groep mensen die aan de macht wil komen: in het geheim zitten er aliens achter deze hele complottheorie, maar dat zul je gaandeweg de serie wel ontdekken. Je leeft namelijk al in het moment, je ontdekt langzaaamaan steeds meer over de waarheid – ook op momenten dat onze hoofdrolspeler Will dieper in het geheime web wordt gezogen.

Traag

Wat ontzettend jammer is, is dat de serie dramatisch traag op gang komt. Je moet ontzettend veel uitvinden en ontdekken, wat je echt een paar afleveringen kost. Ik kan me voorstellen dat veel mensen tegen die tijd zijn afgehaakt. Je zou het moeten zien als een stadse versie van Lost, waarin je alle informatie op een ‘need to know basis’ aangereikt krijgt. En tot die tijd blijft het speculeren geblazen!

Ga direct naar The Colony, seizoen 1 op BOL.com.

Recensie over The Colony, seizoen 1

The Colony, seizoen 1, is een boeiende serie. Jammer alleen dat de serie wat traag op gang komt – pas vanaf de vierde aflevering zit er echt schot in het verhaal en wordt het echt spannend. Tot die tijd blijft het verhaal en de oorzaak van de kolonie in nevelen gehuld. Net acteerwerk, een beetje chaotisch camerawerk.

Score: 6

Titel: The Colony, seizoen 1
Uitgever: Universal Pictures