Recensie: Cognitieve gedragstherapie voor Dummies, Rob Willson en Rhena Branch

cognitieve gedragstherapie voor dummies

Cognitieve gedragstherapie, ken je die al? Daarmee leer je anders te denken. Met cognitieve gedragstherapie leer je hoe je negatieve gedachten ombuigt tot positieve. Het is een razendpopulaire therapie, die dan ook, zoals je nu terecht denkt, heel breed en algemeen is. Je kunt er dan ook alle kanten mee op: of je nu angsten hebt, of depressief bent, van een verslaving af wilt of zelfs wilt afvallen: als je anders denkt stap je uit je normale patroon en kun je veranderingen in beweging zetten.

Cognitieve gedragstherapie is een praktische, zinnige en doeltreffende aanpak om je gedachten de baas te worden en opbouwend te leren denken. Dat kan door problemen anders te benaderen, maar ook door heel kritisch naar jezelf te kijken. Misschien kun je ergens in een dagelijks ritueeltje een heel klein dingetje veranderen, waardoor het hele verloop van het ritueel anders uitpakt! Deze tweede editie van Cognitieve gedragstherapie voor Dummies is een uitgebreide inleiding in de theorie en toepassing van CGT en biedt de gemakkelijkste en snelste manier om met CGT aan de slag te gaan.

Om dat doel te bereiken heeft het boek een heel duidelijke indeling: je begint natuurlijk met de inleiding: wat zijn verkeerde gedachten, hoe denken mensen? Daarna ga je een koers uitstippelen. Wat is jouw probleem, en waar wil je naar toe? In het derde deel ga je praktisch aan de slag met CGT. Je gaat je angst te lijf, pakt je verslaving aan en laat alle uiterlijke schijn varen. Jij bent jezelf, daar hoeven anderen niets om te geven. In het vierde deel leer je achteromkijken. Een goede evaluatie is immers minstens zo belangrijk als een goede start. Vanuit die evaluatie ga je nog een paar punten benoemen die je wilt verbeteren, en je begint weer van voor af aan, tot je helemaal tevreden bent met jezelf.

Het boek is, zoals je mag verwachten van een boek uit de Voor Dummies-reeks, leuk en vrolijk geschreven. En dat is best knap, aangezien de materie toch diepgaand en heftig is. Door pakkende voorbeeldjes en je meteen met ‘je’ en ‘jij’ aan te spreken wordt de drempel echter een heel stuk lager. Het struikelblok van CGT zit hem niet in het lezen of de stof, maar juist in de discipline, het volhouden. In het boek wordt dan ook regelmatig gesproken over een groepje mensen, waarmee je regelmatig samenkomt om te praten en te evalueren. Een stok achter de deur! En die krijg je helaas niet bij het boek, daar zul je zelf voor moeten zorgen…

Cognitieve gedragstherapie voor Dummies, Rob Wilson en Rhena Branch
Pearson Benelux, juni 2013, 382 pagina’s, paperback.
Prijs: 28,95 euro. ISBN: 9789043029896