Recensie: Codenaam: Verity, Elizabeth Wein

codenaam verity 9789000329540In de Tweede Wereldoorlog gaat het er fel aan toe. Het is een felle strijd geweest, waarbij niet alleen geweren en kanonnen werden ingezet. Ook heel wat speciale agenten werden opgeleid en ingezet, aan verschillende zijden. Codenaam: Verity gaat over twee speciaal opgeleide soldaten. Vrouwen, die al snel een innige vriendschap sluiten. Het eerste verhaal wordt verteld vanuit de Schotse speciaal agente. Zij is gevangen genomen nadat het vliegtuig waarin zij en haar vriendin inzaten neerstortte. Ze is opgepakt door de Gestapo en wordt onder strak toezicht gedwongen haar ervaringen op te schrijven. Om de druk wat op te drijven wordt ze regelmatig aan martelingen blootgesteld, moet zij bij ondervragingen van andere gevangen zitten en wordt ze als vuil behandeld. Die ervaringen staan tussen de regels door geschreven. Soms vertelt ze terloops wat haar is toegedaan of wat haar bewakers (mevrouw Engel en de gemene man Von Linden) haar aandoen of toevertrouwen. Het is dan ook niet altijd duidelijk of ze alles opschrijft, of dat het vanuit een derde persoon wordt verteld. Het grootste deel gaat echter over de belevenissen die Verity en de pilote Maddie meemaken. hoe hebben ze elkaar leren kennen, wat hebben ze samen beleeft? Dankzij de verhalende manier van schrijven mag ze blijven doorgaan. Met ieder geheim dat ze onthuld wordt ze beloond. In het begin met kleding, een dekbed of vers water, later met papier, pen en inkt. Stopt ze met vertellen, dan rest er nog maar één weg: een executie. Vreselijk en vernederend. Petroleum staat op nummer één van haar angstenlijstje, maar er zijn heel wat meer manieren waarop ze aan haar einde kan komen, en Verity noemt er tussen neus en lippen een paar, door het vrolijke en verrassende verhaal van haar en Maddie door. In het tweede deel van het boek beleef je het verhaal van Maddie, nadat het vliegtuig is gestort. Je ziet dan juist de andere kant van het verhaal. Zowel vanuit ‘het heden’, de tijd waarin het verhaal speelt, maar ook uit het verleden tussen de twee meiden. En dat terwijl Verity wordt voorgehouden dat Maddie in de ramp is omgekomen! Veel puzzelstukjes vallen op hun plek. Codenaam: Verity is een razend spannend boek, dat speelt in het heetst van de strijd. Beide meiden zijn Engels, wat soms een beetje ver van ons bed ligt. Maar ook zij hebben flink meegevochten in de strijd van de Tweede Wereldoorlog. En dus krijg je het verhaal ook eens van een andere kant te horen. Het is een bizar verhaal, dat soms zelfs een beetje creepy en beangstigend is. Bijvoorbeeld het gemak waarop Verity haar verhaal lijkt op te schrijven. Hoewel: soms lees je nog wel eens wat vloeken en verwensingen op naar haar bewakers toe, en dat maakt het verhaal nu juist zo onwerkelijk. Het boek zelf is vlot leesbaar geschreven. De combinatie van die leesbaarheid, de herkenbaarheid van de Tweede Wereldoorlog en de vervreemding omdat je het nu vanuit Engels standpunt leest is bijzonder verslavend. Soms moet je het boek even wegleggen omdat het toch wel intens is, maar je wilt ook weten hoe het verder loopt. Codenaam: Verity, Elizabeth Wein Van Goor, november 2013, 320 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789000329540