Recensie: Codekraker: Hiërogliefen, Sean Callery

In een oud-Egyptisch graf wordt een prachtig gouden beeld van een kat ontdekt. er hoort nog een tweede, zelfde beeld bij maar dat blijkt spoorloos verdwenen. Waar is het? Wie nam het weg? En waarom?

Codekraker: Hiërogliefen daagt je uit om het mysterie van de gouden kat te ontrafelen. Kun je de geschiedkundige speurders in het verhaal erbij helpen? Ben je pienter genoeg om de hiëroglifische raadsels te ontcijferen? Durf je het aan om het hele avontuur mee te beleven en uit te puzzelen wat er met het schitterende kostbare stuk uit het oude Egypte is gebeurd?

Codekraker: Hiërogliefen is een spannend avonturenboek, waarbij de nodige inspanningen van de. Ezer worden verlangd om een mysterie op te lossen. Een mysterie, waarvoor de nodige kennis en handigheid benodigd blijkt te zijn. Gelukkig wordt je door het avontuur geleid door Dr. Werner Vandersteen, een archeoloog. Hij is meer dan bekwaam in de Egyptische kunst, en zal je door het boek heen van alles en nog wat leren over de Oude Egyptenaren, hun gebruiken en ook vooral hun geschrift. Hierdoor is het een uiterst leerzaam en interessant boek geworden voor iedereen die zich deze periode en cultuur interesseert, maar ook voor iedereen die graag puzzels en mysteries oplost. Het probleem van het boek zit hem dan ook niet in de kennis of de schrijfstijl. Het zit hem eerlijk gezegd een beetje in de uitwerking van de mix hierin: door de ferme ING van het avontuur met de hoeveelheid kennis, die veelal gekoppeld is aan prachtige foto’s en illustraties, overkomt kinderen wat mij de eerste keer ook overkwam: je verdwaalt in het boek. Zeker als je er de eerste keer in leest zal het je ongetwijfeld gebeuren. Soms is het niet zo duidelijk waar je naar toe moet voor de volgende aanwijzing, of weet je niet in welke volgorde je de verschillende tekstkaders moet lezen. Meestal is er ook geen volgorde nodig, maar van nature ga je hier wel enigszins van uit.

Wellicht ben ik daar als volwassene te beperkt geworden door de dagelijkse gang van zaken en staan kinderen hier wat meer onbevangen in, dat kan zeker zo zijn. Het is zeker een boek waar een jonge ontdekkingsreiziger zijn hart aan kan ophalen, want door het hele boek heen zijn veel zaken te ontdekken en te leren. Ook achter verborgen flapjes schuilen geheimen en aanwijzingen. Je moetje ogen dus goed openhouden!

Codekraker: Hiërogliefen, Sean Callery
Baeckens books, februari 2011, 48 pagina’s, hardcover.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789054616702