Recensie: Code Lyoko: de stad zonder naam, Jeremy Belpois

Door Eva Skinner binnen te loodsen in de fabriek van de supercomputer beseffen Jeremy, Aelita, Ulrich, Yumi en Odd niet dat ze kostbare informatie hebben vrijgegeven. Hun ergste vijand kan er nu achter komen waar de toegang tot Lyoko zich bevindt. En niet alleen informeerden ze hun ergste vijand maar ook Grigory Nictapolus, een meedogenloze agent van de terroristische groep Green Phoenix. Zo komt het dat X.A.N.A. erin slaagt zijn oude krachten te heroveren wanneer Jeremy de werelden van Lyoko en van de Eerste Stad verenigt. X.A.N.A. besluit om een bondgenootschap te sluiten met de Green Phoenix, om zo het verschrikkelijke leger dat de virtuele wereld herbergt te activeren.

Er is een ware trend gaande om de ‘schrijver’, al dan niet bestaand uit een enkel persoon, mee te laten spelen in een boek. Denk aan Geronimo Stilton, Ulysses Moore, maar ook aan Jeremy Belpois, een jongen die deel uitmaakt van Team Lyoko. Dit team heeft enkele jaren geleden ontdekt dat er een virtuele wereld bestond, in stand gehouden door een supercomputer. Deze wereld werd overgenomen door een kwade kracht, maar het team wist te ontsnappen, samen met Aelita, die jarenlang in deze wereld was ‘opgesloten’. Tijdens deze ontspannpingspoging is er echter nog iemand ontsnapt: de kwade macht zelf is uit het systeem ontsnapt, en heeft de vorm aangenomen van Eva Skinner. In dit superspannende boek, waar techniek, virtuele werelden, spionage, spanning en actie hand in hand samengaan wordt de strijd aangegaan met het kwade. Of beter gezegd: Team Lyoko wil de achtergrond van het meisje Aelita nagaan, om haar zo te verenigen met haar moeder, terwijl de kwaadaardige groep Green Phoenix de macht over de supercomputer wil bemachtigen. En met Eva Skinner zouden ze wel eens een troef in handen kunnen hebben! Is Team Lyoko in staat om de Green Phoenix te verslaan, en komen ze op tijd achter de snode plannen? Een kat-en muisspel ontwaart: wie jaagt op wie?

Code Lyoko: de stad zonder naam, Jeremy Belpois
Baeckens books, april 2011, 288 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789078345428