Recensie: Civilization: Beyond Earth

Iedere gamer kent de Civilization-games wel: een strategiespel waarbij je een samenleving moet opbouwen en actief moet blijven houden. In Civilization: Beyond Earth wordt deze formule vertaalt naar een buitenaards spektakel, waarbij je op een nieuwe planeet aan de slag moet om een nieuwe samenleving op te zetten. Daarbij begin je met een enkele ‘city’, hoewel er van stad op dat moment nog weinig te merken is. Je hebt een basis, en een verkennerseenheid. Vanuit die beginsituatie ga je op pad op je nieuwe planeet. Je leert nieuwe wezens kennen (meestal vijandig), leert dat gas niet je beste vriend is, en maakt kennis met nieuwe samenlevingen, waar je mee kunt samenwerken… of niet. Het spel werkt met een turn based strategy-systeem. Ombeurten doen jij, de buitenaardse wezens en de ontdekte samenlevingen zetten. Daarbij is het aan jou om nieuwe omgevingen te ontdekken en jezelf te ontwikkelen op een dusdanige manier dat je eventuele vijanden het hoofd kunt bieden. Je wordt sterker door vreemde objecten te vinden en de onderzoeken (met expedities), vijanden aan te vallen en hun lijken te onderzoeken of door zelf onderzoek te verrichten. De expedities en onderzoeken kosten tijd: enkele beurten heb je nodig om zo’n onderdeel te voltooien. En dat lijkt soms ontzettend lang! Verder spreekt de basis eigenlijk wel voor zich .De wereld is ingedeeld in zeshoekige vakjes, waarin je kunt bewegen. Iedere ‘unit’ heeft zijn eigen actieradius en eigenschappen, die je goed moet inzetten. Daarmee kun je dus ook grondstoffen verbouwen en nieuwe gebouwen maken, die je mogelijkheden weer verder uitbreiden op verschillende vlakken. Net meest unieke aan Civilization: Beyond Earth is het evolutieweb, het Tech Web. Daarmee kun je bepaalde functies vrijspelen die het spel aanzienlijk beïnvloeden. Zo kun je je bijvoorbeeld specialiseren in chemie, of ga je juist genetische eigenschappen van de bewoners van deze planeet onderzoeken om jouw mensen te evolueren? Zo zijn er talloze aspecten die je kunt onderzoeken. Die evoluties zitten in een clustertje van 3 gekoppeld, maar vanuit daar ook helemaal via een boomstructuur met elkaar verweven. Erg indrukwekkend en verrassend, maar ook deze evoluties kosten (heel erg veel) tijd en dus beurten. Doe in het begin dan ook voorzichtig aan, en houd je stadje levend! Bij het spelen wordt je natuurlijk erg geholpen door de vele quests die je voor je kiezen krijgt. Zeker in het begin zullen deze quests je heel erg vooruit helpen. Een superspannend spel dat de nodige tijd kost maar absoluut de moeite waard is. Civilization – Beyond Earth, PC 2K Games. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Prijs: 50 euro