Recensie: Cito-stress, turntoppers en brugpiepers, Gonneke Huizing

cito-stressHet boek cito-stress, turntoppers en brugpiepers is een verzameling van twee boeken die al eerder zijn verschenen: “cito-stresss, turntoestellen en afscheidsfeest” en “brugpiepers, turntoppers en beugelbekkies”. In deze boeken lees je in het super persoonlijke dagboek van de elfjarige Fleur. Het dagboek draait om het laatste jaar van de basisschool, en het eerste jaar van de brugklas. Een enorme steun voor veel kinderen! Naast die spannende en indrukwekkende tijd van de overgang van basisschool naar middelbare school is het ook nog eens zo dat Fleur heel goed is in turnen. Zo goed zelfs, dat ze mag meedoen aan de Nederlandse Kampioenschappen. Daarvoor woont ze eerst bij gastouders, en later bij haar oma. Fleur schrijft heel nauwkeurig wat er allemaal in har leventje gebeurt, en wat ze allemaal ontdekt. Dat doet misschien een beetje minder als een dagboek-achtig document, wat toch vooral gaat om persoonlijke geheimen en flaters die de meiden op school begaan. Het boek Cito-stress, Turntoppers en Brugpiepers is een echt meidenboek die in groep acht zitten en dit jaar de overgang maken naar de middelbare school. Het boek gaat niet alleen om die overgang, maar ook over Fleurs droom om goed te turnen, de hele Cito-stress, verliefdheid, tongzoeken, Fleurs eerste menstruatie… alles wat meiden van die leeftijd gaan meekomen. Een dubbeldik dagboek om in te lezen, een beetje van te leren en vooral weg te dromen. Om het dagboekelement wat meer kracht bij te zetten zijn er kleine tekeningetjes te vinden die het verhaal wat meer illustreren.

Cito-stress, turntoppers en brugpiepers, Gonneke Huizing
Illustrator: Erica Ringelberg Uitgeverij Holland, 351 pagina’s, hardcover. Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789025112752