Recensie: Chez Nous, Entertainment One

chez nousChez Nous is niet alleen de naam van de film, maar ook van de stamkroeg van een stel vrienden. Deze homobar (en café chantant’) vormt zowel de achtergrond als het onderwerp van dit grappige en ook spannende komedie. De oude eigenaar Adje heeft al sinds jaar en dag dit café, en runt het samen met zijn stiefzoon, die als drag queen vele liedjes ten gehore brengt. In de kroeg maken we ook kennis met drie vaste stamgasten (waarvan twee homo, en een hetero) en de bardame. Als Adje (John Leddy) een hartstilstand krijgt, springen de vrienden in de bres voor de oude kroegbaas. Daarbij ontdekken ze dat Adje flink in de financiële problemen zit. Kunnen ze de kroeg nog redden? Ondertussen is de buurman, horecamagnaat ‘De Beer’ (Jack Wouterse) flink aan het azen op het pand. Helaas komen de aanmaningen en een beslaglegging op het pand akelig dicht bij: Chez Nous zal binnenkort geveild worden. En dus moeten de vaste klanten, vooral met hulp van glaskunstenaar Gijs (Thomas Acda), museumbewaker Rachid (Achmed Akkabi) en doorgewinterde crimineel Helmer (Peter Faber) de handen ineenslaan. Hoe? Door tijdens de jaarlijkse Gay Pride een enorme diefstal te plegen! Maar of de ongeoefende dieven daar mee wegkomen… Chez Nous is een geweldig leuke film. Het schetst het beeld van een homobar zoals iedereen die wel zo’n beetje voor zich ziet, en weer daar toch een paar originele elementen aan toe de voegen. De acteurs leveren stuk voor stuk geloofwaardige resultaten, en hebben een geheel eigen karakter, die ook echt bij hen past. Ondanks de voorspelbare wendingen zitten er een paar bijzondere verrassingen in het verhaal verstopt. Wat drama, scheve verhoudingen en natuurlijk een heel spannend plot: een absolute must-see! Chez nous, Entertainment One
Tijdsduur: 102 minuten, Komedie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 14 euro), Blu-ray (ca. 16 euro)