Recensie: Cars 2, Disney Pixar

Van de makers van Cars, Up en Toy Story 3 komt een nieuwe Pixar-klassieker voor het hele gezin. De twee vrienden, raceauto en ster Bliksem McQueen en de weergaloze takelwagen Takel, ontdekken spannende nieuwe plekken wanneer ze naar het buitenland gaan om mee te doen aan de allereerste Wereld Grand Prix, waar zal blijken wie de snelste auto ter wereld is. Maar de weg naar het kampioenschap zit boordevol gaten, omleidingen en hilarische verrassingen wanneer Takel in een eigen intrigerend avontuur verstrikt raakt: internationale spionage! Geniet in razend tempo van deze leuke film met een echte autosterrencast, met bovendien een hilarische nooit-eerder-vertoonde korte film “Air Mater”. Het is plankgas van start tot finish!

Waar de eerste Cars-film langzaam op gang kwam, en een heldere verhaallijn kende, is dat bij Cars 2 iets anders. Het is dan ook niet voor niets dat deze film het predikaat 6+ heeft meegekregen: al vanaf het eerste moment wordt je als kijker meegezogen in een spannende serie verwikkelingen omtrent een complot om de oliemarkt in handen te krijgen. Een flinke criminele organisatie staat hieraan ten grondslag, welke veel weg heeft van de italiaanse Maffie. Vergis je niet: compleet met wat martelingen en liquidaties (auto’s die in elkaar worden gedeukt voor informatie, of waarvan het motorblok langzaam wordt opgeblazen, dat soort dingen. Niet bepaald zachtzinnig dus, maar voor kinderen kan het nog net door de beugel, bij gebrek aan andere referentiekaders. In deze heftige wereld maken we kennis met de Engelse geheime dienst, waarbij Takel verstrikt raakt in het hele avontuur.

Daartegenover staat de World Grand Prix, opgezet door een excentrieke miljonair die biologische brandstof aan de man wil brengen. Hij haalt een flink aantal topracers bij elkaar (waaronder Bliksem McQueen), om tegen elkaar te racen, enkel vertrouwend op deze biologische brandstof, om te laten zien dat het helemaal niet nodig is op de aardse olievoorraad. Deze problematiek ligt vooral bij jonge kinderen nog wat ver van hun bed. De spanning van de races, spannende achtervolgingen, gevechten tussen auto’s en vooral de leuke blunders van Takel maken voor het jongere publiek echter meer dan goed. En natuurlijk de fantastische omgevingen, want hoewel de races afspelen in de grote steden in Europa is niet geschuwd deze ook daadwerkelijk te tonen: iedere nieuwe locatie begint met een schitterende vlucht boven de stad, en enkele pittoreske en typerende gezichten. Hier komt een blu-ray natuurlijk helemaal tot zijn recht: verbluffend hoe deze omgevingen zijn vormgegeven!

Cars 2 zal niemand teleurstellen. Hoewel de insteek van de film anders is dan de vorige, vooral wat betreft het tempo van de film, zal het zeker genieten zijn voor hen die de film hebben leren kennen. Sommige scènes zijn misschien wat discutabel, maar kinderen lijken er geen aanstoot aan te nemen. De graphics zijn subliem, en beter dan ooit, met veel grappen die bedoeld zijn voor de verschillende doelgroepen: Cars 2 zal dan ook volkomen terecht een veelgegeven cadeau zijn in de komende decembermaand!

Cars 2, Disney

Tijdsduur: 106 minuten, Animatie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 17 euro), Blu-ray (ca. 23 euro), 3D blu-ray (30 euro)