Recensie: Carcassonne junior, 999 games

carcassonne junior

Volwassenen zijn al jarenlang bekend met het spel Carcassonne, het strategiespel naar de gelijknamige Franse plaats. In 2009 is er een bewerking voor kinderen op gekomen: Carcassonne Junior. En een wel heel eenvoudige bewerking: het spel is al te spelen voor kinderen vanaf vier jaar!

De bedoeling van het spel is dan ook erg eenvoudig. Het spel bestaat uit stevige kartonnen kaarten, ieder met een stukje straat erop, en 32 houten mensfiguurtjes, acht poppetjes in vier verschillende kleuren. Dat zijn de kinderen van Carcassonne. Maak stapeltjes van de landschapstegels. Ben je aan de beurt, dan draai je een kaartje op en leg je het tegen een ander kaartje aan dat al op tafel ligt. Als een weg is afgebouwd (ofwel een eindpunt heeft), mag je een van je speelstukken op die weg zetten als jouw kleur erbij staat. Heb jij als eerste al jouw poppetjes op het landschap staan, dan heb je gewonnen. Deze regels zijn zo eenvoudig dat vierjarigen er zeker mee uit de voeten moeten kunnen. Maar het is ook weer niet zo eenvoudig dat het niet meer leuk is voor oudere kinderen: zelfs volwassenen zullen er genoeg plezier aan kunnen beleven!

Het leuke van het spel is, dat je onbewust elkaar ook helpt. Want je weet ten eerste nooit welke tegel je omdraait, welke kleuren poppetjes daar op staan. Misschien juist wel van je tegenstander! En je móet de kaart ergens neerleggen. Het is dus deels het toeval dat bepaalt welke kleuren aan bod komen. Aan de andere kant kun je het geluk een beetje afdwingen door een straat af te maken waar jouw kleuren poppetjes op staan. Het spel is dan ook lekker snel, en weinig om handen. Het is in een mum van tijd opgezet en klaargelegd. Je kunt het prima met z’n tweeën spelen, maar met z’n drieën of vieren is het alleen maar leuker. Het stevige en vrolijke spel is met recht tot winnaar “spel van het jaar 2012 3-6 jaar” gekozen!

Speeltip voor Carcassonne Junior

Als je bijvoorbeeld de huisregels verandert zodat iedere speler twee of drie tegels vast houdt moet een speler nadenken over zet. Iedere ronde pak je een nieuwe tegel bij en leg je er een weg. Welke tegel past het beste bij jouw strategie? Daar moet je eens goed overna denken, en dat is hoe je Carcassonne Junior op verschillende niveaus speelt.

Zijn kinderen klaar voor wat meer uitdaging, dan kun je overstappen op het originele spel. Het grootste verschil tussen Carcassonne en Carcassonne Junior is dat er bij de normale editie geen gekleurde figuurtjes op staan afgebeeld. Bij het neerleggen van de tegels bouw je wegen, steden, weilanden en kloosters. Die zijn (met uitzonderingen van de kloosters) verdeeld over meerdere tegels. Als je een tegel neerlegt, mag je zelf kiezen of je één van de zeven poppetjes op een weg, klooster, weiland of stad legt. Is een bouwwerk voltooid, dan heeft de speler met de meeste poppetjes in of op dat bouwwerk de punten verdient. Bovendien mogen de poppetjes (gehorigen) dan weer terugkeren naar hun eigenaar, de speler. Er komt dus heel wat meer strategie bij kijken. Je moet niet alleen de meeste gehorigen in een bouwwerk hebben staan, je kunt elkaar ook nog eens flink dwars zitten. Naast het element toeval, in de vorm van de tegel, is het element strategie en tactiek prominenter aanwezig. De regels zelf zijn echter niet moeilijk, en kunnen dus door kinderen makkelijk opgevolgd worden. De normale Carcassonne is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar. Die punten worden bijgehouden op een aparte scoretabel, waar het achtste poppetje het puntentotaal bijhoudt. Zijn alle tegels op, dan is het spel afgelopen. Meer weten over Carcassonne? Lees onze recensie: Carcassonne op CooleSuggesties.nl.

Carcassonne Junior, 999 games
Prijs: 19,99 euro. 2009 . Leeftijd: vanaf 4 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 15 minuten