Recensie: Carcassonne, 999 games

carcassonne

Het Franse stad Carcassonne is de best behouden middeleeuwse vestingstad. De stad trekt jaarlijks meer dan drie miljoen toeristen aan! Dat vráágt gewoon om een spel, maar hoe, en wat? 999 games weet wel raad met zo’n uitdaging, en is jaren geleden al met een topspel op de markt gekomen, met dezelfde naam als de stad: Carcassonne. In het spel is iedere speler een landheer, met als taak om hun horigen zoveel mogelijk invloed te laten krijgen in het gebied.

Dat klinkt moeilijker dan het is. Voordat je begint leg je namelijk alle spullen klaar. Alle landtegels leg je op een paar stapels neer, zodat iedereen er bij kan. Er is een scorebord, en natuurlijk acht poppetjes, in vier verschillende kleuren. Eén van die poppetjes wordt geronseld door het scorebord. De overgebleven zeven poppetjes zijn echt je pionnen in de strijd om meer macht.

Voordat je begint leg je de speciale starttegel op tafel neer. Iedere beurt trek je een landtegel die je vervolgens aanlegt aan het steeds groter wordende speelveld. Zo bouw je langzaamaan steden, wegen, weilanden en kloosters. Op de zojuist gelegde tegel mag je vervolgens een horige neerzetten als struikrover (op de weg), ridder (in een stad), monnik (in het klooster) of boer (op een weiland) plaatsen. Met die horigen scoor je punten als hun weg, stad of klooster wordt afgebouwd. Tenminste: als jouw horigen het meeste aanwezig zijn! Ze komen dan terug in de voorraad en zijn direct opnieuw inzetbaar.

Speeltip voor Carcassonne

De variatie tip voor meer uitdaging is door 2-3 tegels in je hand houden, vervolgens trek je tijdens je beurt een nieuwe kaart en speel je er een weg. Hierdoor moet je goed nadelen over de stap die je zet en anticiperen op je tegenspelers.

Daar komt het stukje strategie bij kijken. Want: je moet er natuurlijk wél voor zorgen dat jij de meeste horigen hebt in een stad of op een weg… Lastig wordt het als andere spelers er door het slim plaatsen van landtegels voor zorgen dat je horigen geen mogelijkheden meer hebben om ooit nog in je voorraad terug te keren. Je zult dus goed moeten nadenken, hoe, wanneer en waar je de horigen inzet!

Zodra een stad of weg voltooid is, of een klooster helemaal is omringd door andere tegels, mag je de punten tellen en mag jouw horige op het scorebord een aantal stappen verzetten. Als alle landtegels zijn geplaatst, is het spel afgelopen. Nu volgt de eindtelling. Alle niet afgebouwde steden, kloosters en wegen leveren 1 punt per tegel en 1 punt per wapen op. Ook de boeren worden nu geteld. Iedere afgebouwde stad levert 3 punten op als deze in het betreffende weiland ligt en daar de meerderheid heeft. Niet al te moeilijke regels dus. Ook omdat het spel zo snel op te zetten is en er weinig tijd verloren gaat aan het neerzetten en voorbereiden pak je het snel even uit de kast. En dat gebeurt bij ons bijzonder vaak: het is echt een superverslavend spel!

Door de eenvoud van het spel kan het spel ook al snel gespeeld worden door jongere spelers. Let wel: er komt natuurlijk wel wat tactiek bij kijken, het ligt dus heel erg aan het kind of deze het al aan kan of niet. En je kind moet natuurlijk een beetje tegen plagen kunnen! Een alternatief is Carcassonne Junior: dit spel is de spelen door kinderen vanaf 4 jaar. Het gebruikt tegels, net als dit, maar het plaatsen van de horigen (in de Junior-variant zijn het kinderen) wordt al door de tegels bepaald. In Carcassonne Junior leg je namelijk alleen wegen, die onderbroken worden door van alles en nog wat. Is een weg aan twee kanten afgesloten, dan wordt er gekeken welke kleuren poppetjes er op de tegels staan afgebeeld. Daar mogen de kinderpoppetjes van de spelers op worden neergezet. Degene die als eerste alle poppetjes op het bord heeft staan, wint! De kinderen zijn hier veel meer overgeleverd aan het toeval en het geluk dan aan strategie, hoewel je ook hier door het handig plaatsen van een eindstuk wel wat pionnen op het bord kunt krijgen. Benieuwd naar onze recensie? Op CooleSuggesties.nl hebben we Carcassonne Junior uitgebreid besproken.

Carcassonne, 999 games
Prijs: 23.95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 2-5. Speltijd: ongeveer 30 minuten