Recensie: Call of Duty Advanced Warfare

Call of Duty is een serie die iedere first-person-shooterfan kent. De reeks neemt je mee naar een militaire groep van specialisten, die verschillende missies moet uitvoeren om mensen te bevrijden, een element uit te schakelen, of het tegen elkaar op te nemen in grootse multiplayer gevechten. In al die opzichten is Call of Duty Advanced Warfare geen enkele uitzondering. Die komen pas op het gebied van de technologische snufjes die je ter beschikking hebt. Want de techniek staat natuurlijk niet stil, en dat gaat ook voor het gebied van oorlogsvoering. In Call of Duty Advanced Warfare wordt je opgezadeld met een exoskelet: een soort harnas waarmee je krachten en mogelijkheden vergroot worden. Zo kun je hoger springen, krijg je een soort hypermodus waardoor de wereld om je heen trager gaat, wordt je sterker, kun je een schild oproepen… en nog veel meer. De mogelijkheden verschillen ook met het type exoskelet dat je aantrekt. Door die extra mogelijkheden en de futuristische wapens krijg je heel wat meer manieren om te vechten, en gaat het ‘legerrandje’, waarbij je als een soort specialist al je wapens uitzoekt en in je eigen interne encyclopedie alle wapens en bijbehorende munitie hoort te kennen, er zeker van af. Het spel wordt dus toegankelijker en dynamischer. Het blijft natuurlijk een kwestie van rennen en schieten. Daarbij verdien je ervaringspunten voor iedere tegenstander die je uitschakelt, en de manier waarop bepaald hoeveel punten je daarvoor krijgt. Daarmee verdien je upgradepunten, die je op verschillende vlakken kunt inzetten (tijd om te herladen, meer kracht, meer granaten, groter pantser). Pluspunten krijg Call of Duty Advanced Warfade absoluut voor de tussenfilmpjes. Het is lastig te zien of het nu gewone filmpjes zijn of CGI. Het is het tweede, maar ze zitten verdraaid knap in elkaar. Helaas zijn de graphics in onze PS3-versie niet altijd van die topkwaliteit. Vaak wel, maar er zitten nog al wat beperkingen in de vormgeving. De bediening is echter altijd dik in orde, en dat is voor dit soort spellen toch belangrijker dan een mooi – maar hakkelig – plaatje. Call of Duty Advanced Warfare is spannend en volgepakt met adrenalinemomenten. De moderne wapens geven een heel nieuwe dynamiek aan het spel. Zo heb je twee soorten granaten die je van functie kunt laten veranderen (een Threatgrenade laat al je vijanden opzichten, een Guided granaat kun je sturen, en zo zijn er nog een aantal foefjes) maar ook je geweren zijn high-tech en voorzien van allerlei handigheidjes. Het spel is snel, maar de single-player levels zijn toch redelijk lang. Trek gerust een uurtje uit voor een level – echt iets voor wat meer die-hard gamers. Gelukkig zijn de multiplayergames sneller en minstens zo spannend! Call of Duty Advanced Warfare, PS3 Activision. Leeftijd: vanaf 18 jaar. Prijs: 65 euro