Recensie: Cakeology, Juliet Sear

cakeology Taarten bakken is een geweldig leuke bezigheid. Het maken van een plan, het zoeken naar het perfecte recept, het shoppen voor de ingrediënten en de allereerste voorbereidingen voor je echt aan de slag kunt: het plezier begint al bij de allereerste stappen. Dat je echter veel meer kunt maken dan alleen een standaard slagroomtaart bewijst het boek Cakeology, geschreven door Juliet Sear. Zij maakt met relatief eenvoudige recepten bijzondere en indrukwekkende kunstwerken. In dit lijvige boek vind je 20 compleet verschillende projecten die je zelf kunt maken. De schrijfster laat namelijk stap voor stap zien hoe zij te werk is gegaan, zodat jij als thuiskok iedere stap kan navolgen. Daarbij wordt uitleg gegeven in woord en beeld – de meeste stappen worden vergezeld met een duidelijke foto. Het prettige van Cakeology is dat de recepten geschikt zijn voor zowel beginners als gevorderde bakkers. Het belangrijkste is dat je een creatieve manier van werken hebt, moet beschikken over genoeg geduld en een redelijk vaste hand. De resultaten zijn echt oogstrelend, zo blijkt uit de mooie sfeerfoto’s uit het boek. Voor je het weet maak je feestelijk gedecoreerde koekjes, vertederende chocolade cupcakes, een enorme taarthamburger, een slagroomtaart met een snoepjesvulling of een enorme stapeltaart, gedecoreerd met verschillende kleuren botercrème. Alle projecten vind je netjes onder elkaar in de inhoudsopgave, waarachter je meteen kunt zien voor welk niveau de recepten geschikt zijn. De codering staat vermeld in de volgorde beginner-gevorderd-ervaren. Zo heb je al meteen een idee of een project geschikt is of niet. Denk overigens als ervaren bakker niet dat de beginner recepten niets voor jou zijn, ook deze zijn zeker de moeite waard om eens te maken. Cakeology laat zien dat je veel meer kunt maken dan je in eerste instantie zou denken bij het bakken van een taart. Een flinke dosis creativiteit en verbeeldingsvermogen zal zorgen voor nieuwe impulsen. Met de handige technieken die je uit dit boek leert zijn de mogelijkheden echt eindeloos. Cakeology, Juliet Sear uitgeverij Karakter, 240 pagina’s, hardcover. Prijs: 24,95 euro. ISBN: 9789045210339