Recensie: Buurman en Buurman: het bordspel

buurman en buurman bordspel

Buurman en Buurman ken je vast wel. Die twee grappige mannetjes die alles beter denken te weten en elkaar maar wat graag in raad en daad helpen. En bij wie zo’n beetje alles fout gaat wat fout kan gaan, zeker op het gebied van klussen. Gelukkig zijn ze altijd in voor een grapje en zien ze overal de lol wel van in. In het spannende Buurman & Buurman dobbel- en bordspel ligt een hele stapel klussen op je te wachten. Heb jij er als eerste zes gedaan? Of behaal jij als eerste 40 punten? Dan heb jij gewonnen!

Dat doe je met je eigen huisje, een hele berg dobbelstenen en kluskaarten. Iedere speler pakt een setje dobbelstenen: je kunt het spel met vier spelers spelen. Allereerst schud je alle kluskaarten door elkaar en maak je vier stapeltjes. Van die vier stapeltjes mag je de bovenste klussen uitvoeren. Op die kaarten staan gereedschappen afgedrukt, die je nodig hebt om de klus te klaren. Met de dobbelstenen probeer je het juiste gereedschap bij elkaar te dubbelen, waarmee je klussen kunt uitvoeren. Een extra moeilijkheidsgraad is ingebouwd met een pechdobbelsteen, waardoor je in jouw beurt geen klussen mag uitvoeren. Een kleine tegenslag, die je enkel kunt betitelen als ‘pech hebben’. Dobben je niet ineens de benodigde dobbelstenen, dan mag je de gespaarde gereedschappen opsparen voor je volgende beurt. Er is dan wel een klein risico dat de volgende speler er met jouw klus vandoor gaat!

Het leuke aan het Buurman en Buurman bordspel is wel dat alle afbeeldingen gemaakt zijn met foto’s van de originele set en poppen. Het lijkt dus echt of je in de serie aan het meeklussen bent, helemaal in stijl. De uitvoering is netjes en degelijk, de speelborden en kluskaarten zijn gemaakt van dik en stevig karton. Klus jij sneller dan je medespelers? Dan roep je “A JE TO!” Het spel heeft niets te doen met vaardigheden of strategie, het is dus heel toegankelijk. Je bent als speler echt overgeleverd aan het lot van de dobbelstenen, en hoewel het voor jonge kinderen niet heel erg leuk is om tegenslag te verduren is het beter te verkroppen dan wanneer ze worden overtroefd door een medespeler die gewoon beter is.

Buurman en Buurman bordspel, Just Games
Prijs: 19,99 euro