Recensie: Butterflies en Spongebob Mix-up: flexibele schuifpuzzels van Smart Games

Spongebob Mix-up

Ken je de schuifpuzzels nog van vroeger? Wij hadden d’r eentje van de Berenboot, die steeds moeilijker te maken was door de vervaging van de illustratie. Zo vaak speelden we er mee! Het blijft ook bijzonder moeilijk en verslavend om dat ene stukje naar de andere kant van de puzzel te schuiven, met maar één vrije tegel als wisselplek. Smart Games combineert die verslavende puzzeltechniek met twee aantrekkelijke thema’s: vlinders – een opdruk die vooral meisjes zal aanspreken – en een wat stoerdere variant van Spongebob in Spongebob Mix-up.

In beide spellen moeten kinderen hun creatieve denkvermogen flink aanspannen om de verschillende plaatjes te combineren. Beide schuifpuzzels hebben steentjes met daarop een paar halve vlinders of spongebobs aan de ene kant, en een blanco achterzijde. In het opdrachtenboek staan nu een aantal opdrachten, van makkelijk naar moeilijk, die de kinderen zelfstandig kunnen maken. Daarvoor leggen ze de stenen eerst neer op een manier zoals ze in het boekje staan. Vervolgens moeten ze proberen die halve figuurtjes aan te vullen met hun andere helft. Simpele regels een eenvoudig doel, maar de weg daar naartoe kan knap lastig zijn. Uiteraard is er ook een antwoordenafdelign in het opdrachtenboekje, waar je het resultaat kunt zien. De weg daar naartoe zul je zelf moeten uitpuzzelen.

Butterflies Mix-up

De compacte denkspellen zijn erg handig om mee te nemen. Onder het puzzelvlak vind je namelijk een opbergruimte voor de puzzelstukje en het opdrachtenboekje. Zo heb je altijd je schuifpuzzel met Spongebob of vlinders bij de hand. De kracht zit hem echter in de flexibiliteit van dit spel: in deze ene schuifpuzzel heb je ineens 48 verschillende opdrachten in je hand. En dat staat garant voor uren puzzelplezier!

Schuifpuzzel Butterflies en Spongebob, Smart Games
Prijs: 14,95 euro