Recensie: Buren, Patrick de Bruyn

buren

In de spannende en sfeervolle thriller Buren leren we Thomas kennen in zijn jonge jaren. Hij is verliefd op zijn buurmeisje, en heeft een stiekeme relatie met haar. Tot afschuw van Kimberley’s vader, die zich zelf regelmatig vergrijpt aan haar. Thomas komt hier achter en besluit hem hiermee te confronteren. Hierbij verongelukt Kimberley’s vader, maar Thomas’ daad blijft buiten het zicht van de politie.

Jaren later is Thomas een echte familieman. goede baan, vrouw, twee kinderen, eigen huis… maar dan ziet hij ineens zijn oude – dood veronderstelde – buurman rondlopen! Dat is natuurlijk een flinke schrik, want nu staat Thomas’ goede leventje op losse schroeven. Tot overmaat van ramp wordt Thomas onder druk gezet als blijkt dat hij bij Kimberley jaren geleden een kind heeft verwekt, dat ziek blijkt de zijn en wie Thomas hulp kan bieden. Maar: doet hij dat zelf, of koopt hij dat stukje verleden af?

Buren is een spannend en indrukwekkend verhaal over twee families die blijkbaar flink met elkaar zitten verweven. Het verhaal is spannend geschreven, vlot en beeldend verhaalt. Er zitten heel wat verrassende wendingen in het verhaal verweven die Thomas meteen flink de diepte in trekken. Kimberley’s standpunt in het verhaal is een beetje dubbel, en helaas krijg je niet overal de gewenste antwoorden op. Ondanks dat minpuntje is het zeker een verslavend boek dat je het liefst in één ruk uitleest.

Buren, Patrick de Bruyn
Manteau, oktober 2014, 286 pagina’s, gebonden paperback.
Prijs: 21,95 euro. ISBN: 9789022330692