Recensie: Buddhist Boot Camp, Timber Hawkeye

Een betere omgeving begint bij jezelf. Het lijkt een dooddoener, maar het is wel waar. Veel mensen willen ook wel beter omgaan met de mensen in hun omgeving, maar weten niet zo goed hoe. Of beter gezegd: ze weten niet hoe ze daar moeten komen. Een sprekend voorbeeld van vriendelijkheid en schappelijkheid zijn toch wel boeddhisten. Zij omarmen letterlijk alles wat leeft, en zijn vergevingsgezinder dan wie dan ook. Hoe cool zou het zijn om een stukje boeddhisme te omarmen in jouw leven? En het mooie is: het past in iedere levensstijl, en gaat naadloos samen met welk geloof dan ook. Het is namelijk meer een mindset dan een geloof. Natuurlijk is er wel een Boeddha in deze levensleer, maar die wordt aangesproken als een boeddha. En niet de boeddha. Iemand die laat zien hoe je moet leven volgens de principes van het boeddhisme. En dat zijn er heel wat, kan ik je vertellen. Boeddhisten zelf kunnen een heel leven wijden aan het perfectioneren van deze levenswijsheden, maar je zou aan een paar principes al heel wat hebben. Timber Hawkeye  geeft met Buddhist Boot Camp een geweldige introductie in de principes van het boeddhisme. Dat doet hij in korte, makkelijk leesbare stukjes, die bepaalde onderdelen behandelen: Mindfulness, Liefde en relaties, Religie/spiritualiteit, Begrip, Succes, Boosheid, onzekerheid en angst, en Leven in dankbaarheid. Die hoofdstukjes zijn weer onderverdeeld in nog kleinere brokjes tekst, die langer zijn dan twee pagina’s. Zo kun je het boekje snel even erbij pakken om een stukje te lezen, en het niet weg hoeven leggen zonder dat je het deel hebt voltooid. Hoewel er wel een zekere rode draad in het boekje zit, kun je de afzonderlijke hoofdstukken willekeurig lezen. Begin dus vooral bij de delen die jou het meest interesseren, of waar je het boeddhisme het eerst wilt gebruiken. Buddhist Boot Camp, Timber Hawkeye Uitgeverij Ten Have, november 2013, 175 pagina’s, paperback. Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789025903404