Recensie: Broodje rat, David Williams

broodje ratIn het nieuwe kinderboek Broodje Rat mag je weer in de wonderlijke wereld van David WIlliams (Mr. Stink, Oma Boef, Joe Biljoen) stappen. Naarmate je meer boeken van hem leest, valt het pas goed op dat er telkens dezelfde personen in voorkomen. Het is dus echt eenzelfde stadje waarin alle verhalen zich afspelen. Zo speelt de rare krantenverkoper Raj een heel grote rol in dit boek. De hoofdrol van het verhaal is echter weggelegd voor de arme Zoe. Haar moeder is verleden toen ze pas geboren werd, en haar vader is sinds een paar jaar werkeloos. De softijsfabriek waar hij jaren met plezier heeft gewerkt is failliet, en veel mensen zijn daardoor op straat komen te staan. Hij heeft echter wel een nieuwe vriendin, maar die zit alleen maar op de bank om garnalencocktailchips te eten. Supervies en stinkend, net als Sheila zelf. En haar beste vriend, de hamster Gemberoekje, is op een dag dood. Na hem begraven te hebben is er een grote leegte in haar leven. Haar vader wil haar wel helpen maar is het slachtoffer geworden van Sheila’s bemoeizucht. Hij zit liever hele dagen in de kroeg, om zo Sheila te ontwijken. Tot Zoe een ratje ontdekt in haar kamer. Een lief, klein babyratje. Het tweetal is al snel onafscheidelijk, maar ja: Sheila wil absoluut geen dieren in huis, en al helemaal geen ratten. De school verbied om dieren mee naar huis te nemen. En Burt, de plaatselijke broodjesverkoper, heeft wel heel erg veel interesse in het diertje. Om er een burger van te maken, misschien? Broodje Rat is weer een heel erg geslaagd boek van David Williams. Langzaamaan begint te dagen dat alle verhalen in hetzelfde plaatse spelen. Een Engels plaatsje, zonder twijfel. Een schoolkantine is bijvoorbeeld iets wat we hier eigenlijk niet kennen, en voor sommige kinderen zal dat een beetje lastig zijn om daarin in te leven. De illustraties zijn erg leuk en vlot. Lekker vies en overdreven waar moet. De vergelijking met het duo Dahl en Blake is hier snel te trekken, maar dan in een modernere vorm. Iets minder poetisch, maar wel een stuk vlotter! Broodje Rat, David WIlliams Clavis, april 2014, 124 pagina’s, hardcover. Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789044821437