Recensie: Briefgeheim, A-film

“Briefgeheim” gaat over de 11-jarige Eva, die genoeg heeft van de spanningen thuis. Ze wil haar ouders laten merken hoe ze zich voelt, en besluit om weg te lopen. Ze verstopt zich bij haar beste vrienden Jackie en Thomas. Maar als ze een geheime brief vindt en betrapt wordt in de tuin van buurman Brandsema, het hoofd van een criminele organisatie, neemt haar plan een onverwachte wending. Brandsema vertelt dat Eva’s vader voor hem werkt. Eva gelooft daar niks van, maar hoe meer ze op onderzoek uitgaat om de onschuld van haar vader te bewijzen, hoe meer bewijzen zich opstapelen dat dat wel zo is.

Jan Terlouw staat natuurlijk bij iedereen wel bekend als bekwaam schrijver, met een voorkeur voor spannende, realistische kinderboeken. Zo komt het verhaal van Briefgeheim ook van zijn hand. Een spannende kinderfilm voor kinderen vanaf een jaar of 9. De sfeer van de film is aantrekkelijk, en toont een mooie achtergrond van een onbekend kustplaatsje. Daar ondergaat Eva een angstaanjagend avontuur, waarbij ze terloops met de dood bedreigt wordt. Wonderwel blijft ze daar redelijk kalm onder, maar wil haar ei toch kwijt bij haar twee vrienden, die vervolgens een paar keer bijna uit de school klappen. Ondanks alles blijven ze elkaar trouw en gaan ze zelf op onderzoek uit. Met de nodige spannende momenten als gevolg, in deze verder redelijk voortkabbelende film. Omwille van de tijd worden er in het verhaal een paar bochten afgesneden, maar die zullen kinderen niet snel opvallen. Een ‘oh nee, dat zal toch niet’-moment, waarbij Thomas een normaal slot probeert te openen met een toevllige paperclip wordt op humorvolle wijze ontkracht door zijn zusje: “je kunt ook gewoon de deur opendoen, hij is helemaal niet op slot”. De kinderen spelen hun rol vol overgave, maar missen soms wat overtuigingskracht. De volwassenen voldoen daarbij beter, maar hun rollen zijn natuurlijk een stuk kleiner. Het is echter voor de doelgroep een spannende film, en zij zullen er dan ook net zo van smullen als de lezers van het gelijknamige boek.

Briefgeheim, A-Film

Tijdsduur: 80 minuten, Avonturenfilm.
Leeftijd: vanaf 9 jaar