Recensie: Brandwashed, Martin Lindstrom

Na het boek Buyology heeft Martin Lindstrom naam gemaakt als insider in de marketing, en onthuller van alle geheimen die gepaard gaan met het kuddegedrag van ons, eenvoudige consumenten. Brandwashed is daar een logisch vervolg op. Het is geen echt deel twee, maar een andere insteek om het consumentengedrag te beoordelen.

In Brandwashed gaat Martin in op marketing en reclame. Martin, marketinggoeroe, vertelt openlijk over zijn bevindingen van de afgelopen jaren. Daarbij maakt hij gebruik van de kennis die hij heeft opgedaan bij de meest invloedrijke bedrijven. Het boek is geschreven in een aangename stijl. Zakelijk, maar zo nu en dan met een knipoog, eye-opener of grapje. In hoofdstukken met titels zoals Koop maar, baby, Paniek en paranoia, Hoop in een potje, Onder druk, en Wil je seks? Koop dit!  neemt hij je als consument bij de hand om achter de schermen te kijken hoe fabrikanten en marketeers je zo ver krijgen dat je de meest nutteloze spullen koopt, en je er nog goed bij voelt ook!

Brandwashed is een echte eye-opener in onze consumentenmaatschappij. Veel fabrikanten doen openhartig een boekje open over hun reclame-campagnes, en vertellen op die manier hoe het ze is gelukt om jou, klant in de winkel, lezer van een tijdschrift of koper van dure luxe middelen, te hebben bedot tot het aanschaffen van hun producten. Het is daarmee ook een heel confronterend boek: je komt erachter dat je geen enkele keuze echt bewust maakt… maar pas op: wordt niet té kritisch, want sommige beweringen van fabrikanten kloppen natuurlijk wél echt.

Brandwashed, Martin Lindstrom
Bruna, februari 2012, 392 pagina’s, paperback.
Prijs: 22,95 euro. ISBN: 9789400500839