Recensie: Boy 7, de film

Boy7_Inlay_HR-20155271537

In Boy 7 kom je meteen in een verwarrende situatie terecht: een jongen zit in de trein, lijkt verward. Hij wordt in de gaten gehouden door een man en een meisje. Waarom? Niemand die het weet. Hij weet wel dat hij moet vluchten, maar verder komt hij niet. Na een bloedneus en een schermutseling met wat agenten rennen de jongen en het meisje weg. Ze breken in bij een leegstaand flatje, en in een cafeetje krijgt de jongen een notitieboekje in zijn handen geduwd. Daarin staan de gebeurtenissen van de afgelopen dagen, iets dat beiden goed uitkomt, aangezien ze allebei aan geheugenverlies leiden. Het enige dat hij weet is zijn nummer: nummer 7.

De jongen heet Sam. Sam, een slimme jongen, is een buitenbeentje van zijn klas. Hij zit het liefst achter de computer, een beetje te hacken en te experimenteren hoe ver hij kan gaan. Als hij indruk wil maken op een meisje, dat aangesloten is bij een links-extremistische club, probeert hij de overheid een hak te zetten. Daarbij wordt Sam gearresteerd en krijgt hij de keuze: of de gevangenis in, of naar een heropvoedingscentrum. Waar hij nota bene getraind zou worden in wat hij het liefst doet. Die keuze is heel eenvoudig: Sam kiest optie 2.

Daar leert hij het meisje uit de intro kennen, Lara. Langzaam maar zeker krijgen ze een bijzondere band. En worden ze getraind in van alles en nog wat: vechten, verdedigen, ze krijgen flinke sportlessen, en Sam krijgt hackersles van een expert, zodat hij nog beter wordt dan hij al was. Maar iets klopt er niet. Telkens als er iemand ‘promotie’ krijgt lijken ze wel zombies geworden, en keuren ze de anderen geen blik meer waardig. Wat is er aan de hand? En waarom veranderen ze zo? Sam, Lara en de andere nieuwelingen blijken slachtoffers te zijn van een experiment van de regering om mensen zonder commentaren te kunnen commanderen en besturen… en Sam wil daar een stokje voor steken. Maar ja: wat begint één jongen tegen een heel team gewetenloze vechtmachines?

Boy 7 is een spannend verhaal. Het begint wat verwarrend, maar je pakt in een mum van tijd de draad op van het verhaal. Dat wisselt nog al eens van het heden naar het verleden, als Sam in het notitieboekje begint te lezen. Dat zijn ook momenten waarop je soms even op details moet letten om te zien in welke tijd het speelt. Het verhaal (dat gebaseerd is op een boek van Mirjam Mous) steekt goed en gedegen in elkaar, en is ook heel overtuigend gefilmd. De personages zitten goed in hun rol, en de actie is gelukkig niet ‘over the top’. Dat er weinig in wordt gegaan op de manier waarop de chips werken is niet zo’s probleem, dat is onderdeel van het mysterie.

Boy 7, A-Film
Tijdsduur: 90 minuten, Actie.
Leeftijd: vanaf 12 jaar.