Recensie: Bouw je eigen stad in Machi Koro, White Goblin Games

Machi Koro
Logo VSVHJ_2015_FC_Genomineerd

Machi Koro klinkt een stuk moeilijker dan het in feite is. Het uiteindelijke doel van het spel is namelijk jouw stad, Machi Koro, laten uitgroeien tot de grootste stad in de regio. Je moet inkomsten zien te verkrijgen uit ontwikkelingen, openbare werken bouwen en stelen van de  schatkist van je buren. Maar zorg ervoor dat ze niet hetzelfde doen bij jou! Klinkt als een heel uitgebreid bordspel, maar in feite is Machi Koro een hel snel dobbelspel, waarbij wij meestal zo’n 15-20 minuten bezig waren.

De basis van Machi Koro is simpel: je koopt een kaart. Daarop staan de kosten (linksonder), de beloning (die is omschreven) en het getal dat gedobbeld moet worden om de beloning te mogen gebruiken. Sommige kaarten geven je altijd recht op een beloning, ongeacht welke speler dobbelt. Andere kaarten zijn alleen geldig als jij zelf de dobbelsteen gooit, of juist als een andere speler het getal dobbelt. Er zijn zelfs kaarten die een aantal kaarten van een andere soort nodig hebben: voor de Zuivelfabriek bijvoorbeeld krijg je drie munten per Veehouderskaart die je hebt. En dat kan aardig oplopen! Probeer dus een mooie mix te hebben van cijfers en kaarten.

Bij het begin van het spel krijg je twee kaarten waarmee je munten kunt verdienen, drie munten en vier speciale bezienswaardigheden. De speler die deze speciale bezienswaardigheden heeft gekocht (en die zijn behoorlijk duur) heeft gewonnen. Deze bezienswaardigheden geven je echter ook speciale rechten, zoals het mogen dobbelen met twee dobbelstenen, of het opnieuw mogen gooien van één van de twee dobbelstenen. Maar geen nood: al die regeltjes staan netjes op de kaarten geschreven. De duidelijke handleiding heb je dus maar heel even nodig!

Naast een stukje strategie (welke kaarten koop je, en in welke volgorde?) zijn het toch echt de dobbelstenen die het verloop van het spel bepalen. Zo heeft onze jongste zoon bijvoorbeeld al na het eerste potje bedacht om flink Veehouderijen en Zuivelfabrieken te kopen. Dan kreeg hij bij het cijfer van de Veehouderijen flink munten, maar verdiende het drievoudige daarvan als het cijfer van de zuivelfabriek werd gegooid. En dat tikte flink aan! Binnen een paar beurten had hij alle vier de bezienswaardigheden al gekocht. Maar ja: wat als dat cijfer een heel spel niet wordt gegooid? Dan heb je een mooie uitdaging! Dat bewijst dat Machi Koro een briljante mix is tussen strategie en geluk, van geduld en het slim spelen van je kaarten.

Machi Koro, White Goblin Games
Prijs: 16,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 15-30 minuten