Recensie: Boulevard van de vrijheid, Leopold Kirsch @uitg_manteauNL

boulevard van de vrijheid Leopold Kirsch heeft jaren lang gewerkt bij de sociale dienst van een Duits dorpje. Hij schrijft heel bescheiden dat hij eigenlijk niet weet of hij dit verhaal wel moet vertellen, maar het toch doet – het verhaal is immers te absurd voor woorden. Uniek feitje is dat het boek als eerste in het Nederlands wordt uitgegeven, omdat hij liever niet heeft dat zijn verhaal in zijn eigen leefomgeving bekend wordt. En dus mogen wij als eerste kennismaken met het debuut van Leopold Kirsch: Boulevard van de vrijheid. Een term die de autistische – en altijd te warm geklede – Gregoire geeft aan de weg van zijn huis naar de supermarkt, waar hij eens per week naartoe mag. De rest van de week blijft hij thuis. Binnen, bij Maman, zijn ietwat elitaire moeder. En dat is best bijzonder, voor een veertiger. Totdat Maman het genoeg vind, en uit haar kleine wereldje stapt. Ze stort zich in het verenigingsleven, en gaat flink bridgen. Haar zoon wordt op die momenten naar de grote stad gestuurd, voor zijn wekelijkse uitje. Een flinke sprong voorwaarts: Gregoire ontdekt dat er veel meer is dan de boulevard va de vrijheid: er is nog een hele wereld, vol ontdekkingen, mysteries en wonderen die hij nog nooit heeft gezien. Zoals de knappe Emma, een meisje van de supermarkt. Hij wil haar dolgraag helpen, maar hoe? In zijn kleine geest smeed hij flink wat plannetjes, tot in detail. Het is echter wel zo dat er één iemand in de weg staat om dat plannetje te laten slagen: Maman… Leopold Kirsch schrijft zijn eerste novelle vol overgave, en weet een geweldige mix te vinden tussen verteller, citaten, omschrijvingen en een verhaallijn. Het verhaal blijft onderhoudend, maar heeft zo nu en dan een subtiele stroomversnelling, waardoor het een nieuwe impuls krijgt. Zijn omschrijvingen van de meisjes van de supermarkt, de trekpleister van het dorpje, is simpelweg meesterlijk. Het is best knap om het dorpje te omschrijven op een manier zoals Leopold het doet – het getuigt van een scherp oog en een goed verbeeldingsvermogen. Het dorpje komt echt tot leven – niet zo vreemd eigenlijk, aangezien het verhaal achter Boulevard van de Vrijheid op waarheid berust. Boulevard van de vrijheid, Leopold Kirsch Manteau, 126 pagina’s, hardcover. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789022332115