Recensie: Botel Bibalo 3: Het geheim van de kapitein

Het-geheim-van-de-kapitein Fervent lezers kennen ongetwijfeld het eerste deel van Botel Bibalo, geschreven door Vivian den Hollander: Een spetterend begin, had het als ondertitel. Daarin leerde je Bart en Bibi kennen, die samen met hun vader Carlo en moeder een woonboot opkochten om er een heus hotel te beginnen – oh sorry, een botel natuurlijk. Hoewel: hun moeder reist de hele wereld over, als fotografe. Het is dus vooral Carlo die zijn droom waarmaakt. Dit is inmiddels het derde deel uit de serie, waarin Bart en Bibi weer spannende avonturen beleven dankzij twee jonge gasten en kapitein hangsnor, die eindelijk een manier heeft gevonden om die lawaaierige hotelboot een hak te zetten. Denken Bart en Bibi, maar de waarheid is anders! In Botel Bibalo: Het geheim van de kapitein komen er namelijk twee studenten logeren. Daarbij maken deze twee jongens misbruik van de afwezigheid van Carlo, Bart en Bibi, als zij naar een feestje gaan: ze houden er zelf een! Met veel bier en harde muziek maken ze er een bonte bedoeling van. Tot groot ongenoegen van kapitein Hangsnor… een dag later horen ze de kapitein bellen, en hem praten over Project BB… daar kan hij niets anders mee bedoelen als Botel Bibalo! Bart en Bibi onderzoeken de waarheid, en stuiten daarbij op een blauwe sleepboot. Maar wacht: zit daar nu de kapitein in? Hij heeft toch helemaal geen boot? En waarom doet hij zo geheimzinnig met dat schip? Botel Bibalo is een heel erg leuke serie over het leven op een schip, en vooral het wonen in een bed&breakfast, zoals het botel gerund wordt. Beide kinderen katten naar elkaar heel wat af, maar zien soms ook kansen om wat extra’s te verdienen, zoals Bart met zijn idee om een watertaxi te beginnen om gasten naar de andere kant van de haven te roeien. Maar is zijn rubberboot daar wel geschikt voor? Dankzij het mysterie omtrent kapitein Hangsnor komt er ook nog een beetje spanning in het verhaal, wat er voor zorgt dat je echt door het verhaal zoeft. Een aanrader voor jongens en meisjes!

Botel Bibalo: Het geheim van de kapitein, Vivian den Hollander
Illustrator: Juliette de Wit Van Holkema & Warendorf, 96 pagina’s, hardcover. Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789000344123