Recensie: The Borderlands, A-filim

Religie is een heel bijzonder fenomeen. Het is door de eeuwen heen veranderd. Soms is het een bepaalde richting op gegroeid, soms is het opgelegd. Dat laatste is eigenlijk het geval met het katholicisme. Vanuit het Romeinse Rijk is het katholieke geloof door heel Europa verspreid, en de eeuwen daarna zijn er heel war oorlogen gevoerd om het geloof. Heidense religies zijn simpelweg verdrongen om plaats de maken voor het katholieke geloof. En dat geloof bestaat niet alleen uit de Bijbel, maar ook uit wonderen en heiligen. Het Vaticaan ziet er op toe dat die wonderen echt zijn of niet. Ehele teams van experts reizen de wereld rond om die wonderen te onderzoeken en te erkennen of te ontmaskeren. Zo worden in deze film twee van die experts naar een afgelegen plaatsje in Engeland gestuurd om vreemde fenomenen te onderzoeken die daar in een kerkje plaatsvinden. Daarvoor hebben ze de hulp ingeroepen van een technisch expert, die zowel de hele kerk als de twee onderzoekers (en zichzelf) voorziet van camera’s. En die beelden zie je dus in deze film. Verwacht dus geen hoogstaande, soepel bewegende beelden, maar echte live footage, opgenomen door high-tech camera’s en door beveiligingscamera’s die over het terrein zijn verspreidd. Daardoor zie je niet alleen de beelden van de personages zelf, maar krijg je ook te zien wat er gebeurt als de onderzoekers niet in de kerk aanwezig zijn. De film zelf is binnen het hoorrogenre, dat is opgebouwd uit ‘ gevonden footage’ in het begin best spannend. Jammer dat ze niet meekijken met de camera’s die in de kerk hangen, en snel zijn met hun conclusies, maar verder is het een film met een creepy sfeer en een redelijke opbouw. Je voelt echter wel aankomen wat er allemaal is gebeurd in de kerk, wat dat betreft is hij erg voorspelbaar. Verwacht dan ook vooral een paar schrikmomenten. Aan het einde van de film volgen nog een paar spannende momenten wanneer twee van onze onderzoekers onder de kerk in een soort achtervolging gaan, wanneer deze half is ingestort, met een bijzonder absurd en toch wel teleurstellend einde, dat veel te snel komt. Borderlands, A-Film
Tijdsduur: 90 minuten, horror. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 10 euro), Blu-ray (ca. 13 euro)