Recensie: Bor ziet spoken, Harmen van Straaten

bor ziet spoken Griezelen is voor alle leeftijden. Tenminste, als je ervan houdt. Want wanneer je een waaghals bent is leeftijd een ondergeschikt criterium. Het is echter moeilijk om goede spannende boeken te vinden voor jonge lezers. Eerder mochten we de reeks BOE!Kids recenseren voor echt jonge en beginnend lezers, en natuurlijk ken je de boeken van Paul van Loon, maar er zijn meer spannende boeken als je eenmaal verder kijkt dan je neus lang is. Wij mochten bijvoorbeeld huiveren met het spannende (en grappige) griezelboek Bor ziet Spoken, geschreven door niemand minder dan Harmen van Straaten. In het begin van het boek lees je dat Bor samen met zijn vader verhuist naar een oud en bouwvallig pand. Zijn moeder is van het toneel verdwenen en helaas konden ze een eigen huis niet langer betalen. Dit tochtige en krakende huis was een stuk goedkoper en paste daarom precies binnen het budget. Maar krakende vloeren en gierende windvlagen zijn niet de enige problemen van het huis. Bor ziet spoken! Er zweven namelijk allerlei voorwerpen door de kamer, en voor de teksten geschreven op beslagen spiegels en er gebeuren vreemde dingen met iedereen die Bor of het huis kwaad willen doen. Maar dat is niet het enige spannende in dit boek, want je zult al snel ontdekken dat er nog iets aan de hand is met het bijzondere huis. Iets waardoor de huiseigenaar Bor en zijn vader wil wegjagen! Allerlei pesterijtjes moeten ervoor zorgen dat ze er niet langer willen wonen. Helaas denkt de vader van Bor dat Bor juist degene is die al dat kattenkwaad uithaalt. Zijn vader gelooft dan ook helemaal niet in spoken en dat zorgt misschien wel voor wat problemen… Bor ziet spoken is een erg leuke mix tussen een griezelboek met de spannende mysterieuze elementen van een schattenjacht en heel veel dooie grapjes. De grafhumor druipt zo’n beetje uit het boek, en mengt erg goed met de sfeer van het verhaal. Natuurlijk moeten kinderen wel van dat soort humor houden, maar volgens mij met dat prima met het griezelelement. Aangezien Harmen van Straaten niet alleen kinderboekenschrijver is maar ook illustrator zal het je natuurlijk niet verbazen dat het boek doorspekt is met sfeervolle illustraties.

Bor ziet spoken, Harmen van Straaten
Illustrator: Harmen van Straaten Leopold, 102 pagina’s, hardcover. Prijs: 9,99 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789025869731