Recensie: Bon Bini Holland

Bon Bini Holland is een bizarre film. Het verhaal draait om Robertico Florentina (een van de rollen in de film van Jandino Asporaat). Hij is een brutale oplichter in het zonnige Curaçao. Hij verdient zijn geld met Bon Bini Bungalows, waarmee hij toeristen onderbrengt in vakantiehuizen zonder dat de eigenaar hier iets van af weet. Dat gaat niet altijd goed: soms komen de huiseigenaren te vroeg thuis, maar hij gebruikt per ongeluk ook het huis van een gevaarlijke crimineel. Er zit maar één ding op voor Robertico: hij moet vluchten. Naar zijn tante in Nederland, wel te verstaan, de grofgebekte en felgekleurde tante Judeska.

bon bini hollnd banner

Zaken, familie en liefde

In Nederland aangekomen probeert Robertico natuurlijk ook wat geld los te peuteren. Daarvoor zoekt hij contact op met Ken Maduro (Dennis Rudge), een rijke zakenman. Daarvoor doet hij net alsof Bon Bini Bungalows een echt park is, waar hij nog investeerders voor zoekt. Dat lijkt allemaal goed te lopen, tot hij Kens dochter Noëlle ontmoet. De twee krijgen een relatie, waardoor het geweten van Robertico behoorlijk begint op te spelen. Maar natuurlijk is dat niet het enige dat er speelt, want Robertico probeert zijn hoofd boven water te houden in het illustere fastfoodrestaurant FC Chicken, waar hij samen met zijn tante werkt, krijgt hij te maken met weinig begripvolle flatbewoners en gooit ook de verloofde van Noëlle flink roet in het eten.

Wanhopige romance

Bon Bini Holland is een bijzondere mis van een scherp verhaal, een wanhopige romance, de drang om te slagen in het leven en het omkeren van je leven. En Jandino, want hij heeft meerdere rollen in de film, die nogal uiteenlopend zijn, met de charmante Robertino en de hyperactieve en grove tante Judeska aan de andere zijde. En dat zijn behoorlijke tegenpolen, die de film behoorlijk uit zijn evenwicht halen, als je het mij vraagt.

Bon Bini Holland, Entertainment One

Tijdsduur: 84 minuten, Komedie.
Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray