Bon Appetit: een enigszins ongestructureerde encyclopedie van culinaire zaken

bon appetitDe laatste jaren verschijnen steeds meer boeken die ontstaan zijn vanuit een blog. Best logisch, want blogs ontstaan veelal vanuit een passie om liefhebberij en dat levert natuurlijk ontzettend enthousiaste teksten op, die rechtstreeks uit de praktijk komen. Maar er zijn meer manieren om zo’n liefhebberij te ventileren. Bijvoorbeeld op de radio! Zo heeft de Fransman François-Régis Gaudry een radioprogramma, ‘On va deguster’, dat helemaal draait om eten. En lachen. Die twee laten zich prima combineren. In zijn programma laat hij chef-koks, patissiers, culikunstenaars, producenten, wijnkenners, historici en schrijvers aan het woord om over hun passie te praten, om te proeven en natuurlijk om tips mee uit te wisselen. In de loop der tijd heeft hij daarmee zo veel informatie verzameld, dat hij makkelijk een boek kan schrijven. En dat boek ligt hier voor me: Bon Appétit. Een sierlijk boek dat meteen nieuwsgierig maakt.

Chaotisch

Wat opvalt aan het boek Bon Appetit is dat de vormgeving heel sierlijk en modern is. Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de handlettering-trend, speelse kadertjes en mooie, heldere fotografie. Doordat deze stijl consequent wordt doorgevoerd in het hele boek is er een heel mooie eenheid ontstaan. Dat gevoel van eenheid is absoluut nodig, aangezien de inhoud zonder twijfel “chaotisch” te noemen is.

Wirwar van kennis

Het lijvige Bon Appetit is ook lastig te categoriseren. Is het een kookboek? Is het een informatief boek? Infotainment wellicht? De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden. Zelf noemt de schrijver het een ongestructureerde encyclopedie van culinaire zaken. Tja, dat kan ook. De uitwerking van zo’n ongestructureerde encyclopedie is dat je op iedere pagina een ander onderwerp. Aanstrepen oma zonder dat je hoeft te letten op een categorisering what so ever. De onderwerpen staan niet eens op alfabetische volgorde!

Leuk om te lezen

Zo’n ongestructureerde encyclopedie werkt waarschijnlijk net als een radioprogramma: om de 5 minuten heb je een ander onderwerp voor je kiezen. Het is dan ook ontzettend moeilijk om het boek weg te leggen: dat doe je namelijk meestal als je een onderwerp saai of oninteressant vindt. En nu sla je gewoon de bladzijde om en begint er weer een nieuw onderwerp. Wat daarnaast ook opvalt is dat Bon Appetit ontzettend leuk geschreven is. Niet zakelijk of belerend, maar op een vlotte en losse manier, vol belangrijke kennis én fun facts. Een briljante combinatie! Bon Appetit is dan ook echt een boek dat iedere hobbykok gelezen zou moeten hebben. Naast alle informatie en weetjes staan er trouwens ook gewoon recepten in vermeld. Goede, oerdegelijke recepten die niet kunnen mislukken. De basis van de basis, uit de geschiedenisboeken opgedoken. De échte recepten dus, waar geen televisiekok aan heeft lopen sleutelen.

Conclusie over Bon Appetit

Ongestructureerde encyclopedies zouden wel eens de toekomst kunnen vormen, als we zo kijken naar Bon Appetit. Het is een geweldig boek geworden, perfect voor de Youtube-generatie: snel, vlot, leuk, vol interessante weetjes, leuke grapjes en aantrekkelijke recepten. De strakke vormgeving is de kers op de taart. Door: Score: Bon Appetit krijgt 5 van de 5 punten.

Bon Appetit, Fontaine uitgevers, 336 pagina’s, hardcover.
Vanaf: jaar. ISBN: 9789059567108. Prijs: 34.95 euro.