Recensie: Boer Boris gaat naar zee, Ted van Lieshout en Philip Hopman

9789025754471 boer boris gaat naar zee

Boer Boris is ook wel eens toe aan een vakantie. Hij besluit naar zee te gaan. Dat is altijd leuk! Maar zoals vele mensen heeft ook Boer Boris het moeilijk met kiezen. Want: wat neem je mee? Of beter: wat laat je thuis? Boer Boris gaat naar zee, maar dat doet hij dus zeker niet alleen! Er komt steeds meer op zijn stapeltje te liggen.

Zo veel, dat het uiteindelijk een hele onderneming wordt om bij zee te komen. Lang leve de tractor, want dan kan hij nog veel meer meenemen van thuis. Want er zijn veel meer spullen die een vakantie hebben verdiend. Zijn koeien, kippen, broertje, zusje… en ook een aantal spulletjes in zijn huis worden meegesleept. Eenmaal aan zee heeft iedereen het reuze naar hun zin: het is een geweldige vakantie! En ook Boer Boris heeft erg genoten. Hij heeft trouwens wel een heel bijzonder zandkasteel gebouwd: doet het jou ergens aan denken?

Boer Boris is geweldig op rijm geschreven, met op iedere pagina een flinke herhaling. Dan valt het ook extra op als er een keer nét van wordt afgeweken, zelfs door de kleinste toehoorders. Boer Boris zelf, hoe volwassen hij ook lijkt, is in het boek getekend als een klein kind. Leuk en herkenbaar voor kinderen. De tekeningen zijn vlot en grappig getekend, vertederend en sfeervol tegelijk. Een fantastisch boek waar niet alleen jongere, maar ook oudere kinderen van smullen.

Boer Boris gaat naar zee, Ted van Lieshout en Philip Hopman
Gottmer, juli 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789025754471