Recensie: Boe!kids: de tijdsring

BOE!Kids de tijdsringDe BOE!kids hebben een speciaal plekje in ons hart gekregen. Deze jonge monstertjes laten namelijk zien dat ze helemaal niet eng zijn, hoe raar sommige gewoontes ook mogen lijken voor ons, mensen. In BOE!Kids: de Tijdsring is het tijd voor een verhaal met het spookje Boe in de hoofdrol. Want heb jij je wel eens afgevraagd waarom er niet heel veel spoken zijn in Smonster? D’r kunnen er eigenlijk alleen maar bij komen, omdat spoken natuurlijk niet door kunnen gaan. Dat klopt, maar na 500 jaar gaan spoken naar een speciale plek, Fantomalia. Zo ook de oma van Boe. En dat vind Boe heel erg jammer, want die twee hebben een speciale plek. Gelukkig heeft de oma van Boe een heel bijzonder afscheidscadeau: een magische tijdsring. Met de naam Tempoes Foegit (in het Latijn Tempus Fugit, dat betekent: de tijd vliegt). Met die ring kan Boe toch nog met zijn grootmoeder praten. De ring heeft echter nog een andere eigenschap. Druk je op de steen, dan staat de tijd stil! Een gevaarlijke eigenschap, zeker als die ring in handen komt van een boef. En laat dat nu net het plan zijn van het gemene monsterkind Mo, die hem aan zijn zombie-oom wil geven. Hij kan zo nog beter dingen stelen, en bovendien ontsnappen uit de gevangenis. Helaas voor de BOE!kids is Mo heel erg slim, en kan hij bovendien veranderen in wie hij maar wil. Zal het Boe, Wolf, Mie, Pier, Nes en Pas lukken om Mo op tijd te ontmaskeren en de ring voor zichzelf te behouden? Of zal het Mo lukken de ring te bemachtigen en kattenkwaad uithalen? BOE!Kids: de Tijdsring is een heel spannend avontuur, die je in dit geval een mooie blik geeft in het leven van de spook. Het boek is geschreven op niveau E5, en het verhaal is met die moeilijkere leesgraag ook wat moeilijker dan de andere boekjes van de BOE!Kids. Het is erg leuk om te zien hoe de boekjes meegroeien met de kinderen, zodat ze vanaf AVI S tot en met E5 spannende avonturen kunnen beleven. Ook dit boekje is voorzien van schitterende illustraties in een leuke cartoon-stijl. De plaatjes nemen hier een minder belangrijke rol in dan in de makkelijkere leesboeken, maar toch zijn ze nog goed aanwezig. BOE!kids: De tijdsring, Nico De Braeckeleer Abimo, april 2014, 152 pagina’s, hardcover. Prijs: 12.95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789462340947