Recensie: Boek der lusten, Kaat Bollen

boek-der-lusten Kaat Bollen kennen we al van haar brutale en ontboezemende boek Het Schaamhaarboek, waarin ze dieper ingaat op dit veelbesproken lichaamsdeel dat zo veel aandacht trekt. Maar, zo blijk, niet iedereen kan op eenzelfde open manier over hun lichaam en intimiteit praten. In Boek der Lusten gaat Kaat verder in op relaties en alle intieme problemen die daaromheen kunnen dwarrelen. Want er zijn genoeg menen bij wie de intieme relatie niet goed gaat, of waarvan het wellicht nog iets beter of meer ontspannen zou kunnen. In het Boek der Lusten ontrafelt Kaat Bollen de essentie en het belang van passie in ons leven. Ze leert ons hoe we zowel in ons persoonlijk leven als in de slaapkamer meer pit kunnen brengen. Met jaren praktijkervaring op de teller en de vele verhalen van haar patiënten in haar oren weet Kaat Bollen als geen ander waar het in je seksleven stroef kan lopen. Doorheen het boek vind je dan ook heel wat praktijkvoorbeelden, waarin kort omschreven wordt hoe mensen tegen hun relatie aankijken en wat hun probleem zou kunnen zijn. Na de adviezen van Kaat gaan ze vervolgens weer aan de slag om hun relatie opener te maken en beter naar elkaar te luisteren. Dat is wellicht een open deur, maar er is meer dan alleen dat. Kaat vertelt je ook de geheimen van een gezond seksleven. Vaak is het namelijk zo dat mensen zelf zeggen ‘geen zin te hebben’ in seks. En tja, dan houdt het al snel op natuurlijk! Dankzij de tips van Kaat Bollen zou je meer lust moeten ervaren, meer van jezelf te genieten en van jezelf beter te weten te komen wat je wel wilt en wat je niet wilt. En hoe je jezelf lekkerder in je vel voelt. Want alleen als je je echt zeker en vrij voelt kun je jezelf geven aan een ander. Leer dus van jezelf houden – en Kaat geeft je daarbij heel wat hulpmiddelen, opdrachtjes en overpeinzingen om mee te werken. Door het boek heen staan sfeervolle, sexy zwart-witfoto’s. Door een rasterprint en slim geplaatste rode elementen zijn ze suggestief spannend, en niet expliciet. Jammer genoeg is die rode kleur een terugkerend element, dat soms ook als achtergrondkleur voor een pagina wordt gebruikt. En daarop is witte tekst toch niet zo erg prettig leesbaar… Boek der lusten, Kaat Bollen Manteau, 288 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789022330999