Recensie: Boe!kids: Vampierkracht, Nico de Braeckeleer en Frieda van Raevels

vampierkracht

De Boe! Kids zijn dikke vrienden. Tenminste, dat lijken ze. Want in het boek Vampierkracht hebben Pier en Wolf wat onenigheid als het clubje op zoek gaat naar een echte leider. Ze willen het allebei worden, maar dat kan natuurlijk niet! De groep valt uit elkaar, als Nes voor Pier kiest, en de rest toch voor Wolf gaat. Maar dat is niet alles wat er in dit spannende leesboek voor kinderen afspeelt: in Grissel, waar alle monsters leven, worden bloedbloemen gestolen. En dat is echt een ramp!

De bloemen zorgen namelijk, net als de planten bij ons, voor de zuurstof in de wereld. Heel Smonster loopt gevaar nu de bloemen in rap tempo worden geplukt! De politie is in rep en roer, maar lukt het niet om de boeven te vangen. Dan komt er zelfs een nieuwe agent aan te pas, die de Boe!kids op een afstandje houd. Dat belet de kinderen natuurlijk niet om op onderzoek uit te gaan, en daarmee halen ze zijn woede op hun hals.

Ondertussen is Pier boos op de rest. Hij vind vrienden in een paar andere vampiers, Vampo en zijn bende. Maar die vampiers hebben niet veel op met andere monsters. Ze zijn ook helemaal niet veel goeds van zin, zo blijkt. Pier voelt zich steeds ongelukkiger. Hij wil graag de hulp inroepen van zijn vrienden, maar ja: zullen zij hem nog wel zien staan? En intussen werkt hij zich steeds verder in de nesten…

Het boek Vampierkracht van de Boe!Kids serie is geschreven in AVI M5. Het is dan ook al een echt boek, een stevig en spannend verhaal. Natuurlijk vind je hier ook de leuke en vrolijke prenten, maar een stuk minder dan je gewend bent van de eerdere Boe!kids boeken. De serie sluit echter nog steeds prima aan op de andere boeken, en het verhaal is spannender dan ooit. Alle elementen zitten er in: vriendschap, verraad, diefstal, spanning, en nog veel meer.

Boe!kids Vampierkracht, Nico de Braeckeleer en Frieda van Raevels
Abimo, november 2013, 136 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789462340275