Recensie: BMX trucs stap voor stap, Sean D’Arcy

De spectaculairste kunstjes met je BMX eenvoudig uitgelegd, zo rept te cover van het boek. En dat klopt, zonder enige twijfel. Het boekje splitst te tips in twee delen: op de grond, en in de lucht. Beide terreinen kennen namelijk hun eigen mogelijkheden – en beperkingen! Na een korte introductie over de geschiedenis en herkomst van het BMX-crossen (waar jamemr genoeg wat lelijke afbrekingen in staan) begint de echte inhoud.

Die zul je moeten doorbladeren zonder inhoudsopgave. Er is wel een pagina-aanduiding voor het deel voor op de grond en in de lucht, maar alle trucs staan verder achtereenvolgend in het boekje vermeld. De vormgeving hiervan is heerlijk chaotisch, en toch rustig. De tekst staat op herkenbare plaatsen, ende  foto’s van de volwassen BMX-er nemen een prominente plaats in. Als fotograaf moet ik wel een opmerking maken over de beelden: ikzelf zou zeker geen genoegen hebben genomen met de bewogen foto’s, of onderbelichte (donkere) beelden die soms in het boekje voorkomen. De foto’s doen wel waar ze voor bedoeld zijn: ze laten alles – stap voor stap – duidelijk zien.

Ben jij een echte BMX-er en wil je graag meer trucs leren? Dan is dit mooie, compacte boekje een ultieme gids om lekker te leren freestyle BMX-en. Hoewel de foto’s niet altijd even goed zijn is de tekst bondig en duidelijk, en worden er bovendien bij iedere truc minstens één tip gegeven om de truc tot een goed einde te brengen. Soms lees je ook een variatie op de truc, die je snel onder de knie zult hebben. Natuurlijk lees je Het Geheim achter bepaalde trucs! Zo leer je hoe die fantastische kunsten nu eigenlijk mogelijk blijken. Verbazend! Oh ja: vergeet geen beschermende kleding te dragen, en nee, een gewone fiets volstaat écht niet. Geloof me.

BMX trucs stap voor stap, Sean D’Arcy
Deltas, april 2012, paperback.
Prijs: 12,50 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789044731989