Recensie: Blood ties, Lumière

blood tiesDe dramafilm Blood Ties speelt zich af in het jaar 1974, in New York. Een ruige plek om te zijn, als we de beelden mogen geloven. Een tijd waarin nog veel meer mag en kan, en waarin stoere agenten hard optreden tegen het opkomende geweld en de georganiseerde misdaad proberen te kop in te drukken. In die tijd maken we kennis met twee broers: Chris en Frank. Ze zijn echt elkaars tegenpolen: Chris is een crimineel, terwijl Frank een politie-agent is. Als Chris uit de gevangenis ontslagen wordt, wordt hij door Frank opgenomen in zijn gezin, en Frank helpt hem dan ook om weer een nieuw leven op te bouwen. Maar al snel lonkt het gevaarlijke leven en de inkomsten die met misdaad samengaan (want hey: misdaad loont soms best wel goed). Chris zakt langzaam weer het criminele circuit int, maar sleurt dit keer zijn broer er ook in mee. Blood ties laat de band zien tussen familieleden: vooral broers, maar ook kinderen, vrouwen en ouders komen aan bod. In de film draait het dan ook vooral om het laten zien van die banden, afgezet tegen de tijdgeest van New York, 1974. Daar zit erg veel tijd en energie in, en dat zie je. Het lijkt ook echt of je naar een film uit die periode kijkt, zeker wanneer je let op alle kleine details is het echt genieten. Het nadeel is echter dat de nadruk op de familiebanden en het neerzetten van een tijdsbeeld nagenoeg alle vaart uit de film halen. De spelers spelen hun rol met verve en overtuiging, er worden heel geloofwaardige personages neergezet. Jammer genoeg mist de diepgang in het verhaal, alsook de vaart in het verhaal. Blood Ties, Lumière
Tijdsduur: 127 minuten, Drama. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro), Blu-ray (ca. 17 euro)