Recensie: Bitter, Victoria Farkas

Victoria Farkas gaat met haar boek Bitter echt een stuk in de literaire tijd en schrijft een echte, ouderwetse whodunnit. Ofwel: een misdaad met een flinke zoektocht naar de dader, vol motieven, aanleidingen, alibi’s en onderbuikgevoelens. Maar dan wel naar het hedendaagse Amsterdam, uiteraard.

Het verhaal begint met de nieuwbakken rechercheur Lucy Lam. Zij krijgt haar eerste zaak toegewezen, de moord op de boekrecensent Karin Post (een subtiele hint naar de recensenten toe?). Lucy is Victoria’s interpretatie van een rasechte moderne detective, compleet met sigaar! (cigarillo’s in haar geval, maar toch).  Via Karin Post kom je terecht in een nauw web van vrienden, die elkaar al jarenlang kennen en inmiddels een flinke geschiedenis achter de rug hebben. En ieder van hen heeft een andere band met Karin, die een jaartje geleden in de vriendengroep is gekomen middels Pieter, één van de kliek.

Lucy probeert in de groep grip de krijgen op alle onderlinge banden – natuurlijk wordt er veel verborgen gehouden – en uit te zoeken wat voor motief ieder van heb kan hebben om Karin te vermoorden. Zo is er een schrijfster die genadeloos is afgekraakt, mannen die misschien een relatie met haar zouden hebben, jaloezie, afgunst, en nog veel, veel meer. Daar komt een verloren broer bij en een hardhorende onderbuurvrouw – hoe passen alle puzzelstukjes in elkaar?

Victoria kiest ervoor om de vertelling af te wisselen van Lucy naar de verschillende personages. Dat doet ze niet echt met een apart hoofdstuk, maar eender een goed afgescheiden alinea. Het duurt daardoor soms even voor je weet wiens verhaal je aan het lezen bent. De verhaallijnen zelf zitten bijzonder grondig en diepgeworteld in elkaar. Het verhaal is vlot geschreven en gebruikt een overzichtelijke tijdlijn. Standaard bij dit soort boeken is de hoeveelheid aan leads en motieven. De vraag blijft tot het einde: wie heeft de knoop doorgehakt en doorgezet? Zo ook in het boek Bitter, dat heel duidelijk laat zien dat het leven niet alleen maar zonneschijn kan zijn!

Bitter, Victoria Farkas
Mistral, juni 2013, 256 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789048818136