Recensie: Billy en de zware jongen, Catharina Valckx

Billy en de zware jongen

Ken je de hamster Billy al? Dat is een heel bijzondere hamster – hij woont bijvoorbeeld in Amerika, in het Wilde Westen. Waar echte cowboys wonen! Helaas komt Billy in dit prentenboek een zware jongen tegen. Een echte boef. Die komt zo maar in het huis naast hen wonen. Zijn vader waarschuwt Billy voor zijn buurman, maar wanneer Billy en zijn vriend Pierke, de regenworm, zien hoe buurman Bretzel ziet hij deze zware jongen een zak wortels van de familie Konijn steelt kan het niet langer. Billy besluit iets te gaan doen.

En dus gaan Billy en Pierke naar het huis van buurman Bretzel om hem een lesje te leren. In het huis ontdekt Billy dat de buurman zelfs iemand gevangen houdt: papegaai Poko. Die is echter zo uit zijn kooi, en besluit uit dankbaarheid om Billy te helpen. Gelukkig lukt het Billy en zijn vrienden om de zware jongen bang te maken, waardoor hij gillend naar zijn mama terug rent.

Billy en de zware jongen is een spannend boek voor de allerjongste cowboyfans. Het is spannend en een tikje eng – het is natuurlijk niet verstandig om zo maar in de breken bij een gevaarlijke buurman (het is helemaal niet slim om in te breken natuurlijk, bij wie dan ook!) en buurman Bretzel blijkt ook wel een heel zware jongen te zijn. Zelfs stoere cowboys zijn bang voor hem, en dat wil wat zeggen! Maar Billy is voor niets of niemand bang, en gaat onverschrokken op pad. Samen met wat hulp van zijn vrienden blijkt zelfs deze kleine hamster tegen grote boeven opgewassen!

Billy en de zware jongen is het vijfde boek uit de serie over de kleine kinderhamster uit het Wilde Westen. Het verhaal is recht toe, recht aan, met heldere en eenvoudige tekeningen, die dikke omlijningen kennen. Kinderen zullen smullen van het spannende verhaal.

Billy en de zware jongen, Catharina Valckx

Illustrator: Catharina Valckx
Gottmer, 32 pagina’s, hardcover.